Matematik
Matematik opgave
Hej alle,
Jeg har regnet nogle x- og y-værdier ud og vil gerne indsætte dem manuelt i grafen i CAS på TI-Nspire. Jeg ønsker at skrive punkterne direkte, fx (1, 3.8), i grafen. Jeg kan godt indsætte data via spreadsheet/statistik, men jeg vil gerne kunne indsætte punkterne direkte i grafen uden at bruge det.
Kan i vise mig, hvordan man gør det, eller er det muligt at indsætte punkter manuelt på denne måde i CAS? Kan i vise mig, hvordan man gøre det enkeltvis, fx(1,3.8) og det hele, fx x=(1,2,3....) y=(3,3.8.....)
Svar #1
15. september 2025 af StoreNord
Klik på koordinatsystemet (for eksempel i 1. kvadrant).
Skriv p.
Vælg 'Punkt efter koordinater'.
Angiv x-koordinaten.
Tryk Enter
Angiv y-koordinaten.
Tryk Enter
Svar #2
23. september 2025 af AMelev
Du kan bruge geometriværktøjet.
1. Hvis du bare vil sætte punkter ind: Vælg Punkter og linjer > Punkt > (1 Enter 3.8) [Det svarer til metoden i #1]
Forsæt til du har fået alle de punkter, du ønsker.
2. Hvis du vil sikre dig, at punkterne ligger på grafen,
Vælg Punkter og linjer > Punkt på > dobbeltklik tillfældige steder på grafen (så mange steder som ønsket) > Esc/højreklik > dobbeltklik på 1.koordinat og ret den til den til den ønskede værdi (2.koordinat og punktplacering indretter sig så efter det).
Generelt: Tryk Esc eller højreklik for at stoppe det aktive værktøj - ikonen i øverste venstre hjørne forsvinder.
Skriv et svar til: Matematik opgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.