Matematik

Hvordan ved man hvordan man skal håndtere opgaver på Mat B?

07. september 2016 af sivasdauda (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er startet på universitetet hvor jeg læser Erhvervsøkonomi, og der har jeg vidst to fag hvor jeg skal lave en masse opgaver på matematik b niveau. Jeg havde samme problem på gymnasiet, og vil høre hvordan ved man hvordan man skal håndtere en opgave? Jeg føler ikke der er nogen guide enten på nettet eller andre steder på hvordan man skal lave opgaven. Det jeg har lagt mærke til er at man nærmest skal være kreativ og bruge sin fantasi, til at finde ud af hvordan opgaven bliver løst. For læren fortæller jo ikke hvordan alle opgaver skal løses, derfor skal man selv kigge på opgaven og tænke sig frem til hvordan man skal håndtere opgaven...

Hvad gør i? Og findes der hjemmesider der kan hjælpe?


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. september 2016 af Eksperimentalfysikeren

Jeg tror ikke, der er en hjemmeside, der beskæftiger sig med problemet.

Det er heller ikke sådan, at man kan give en generel opskrift, der kan klare alle opgaver.

Der er noget om det med kreativiteten, men der også en del retningslinjer man kan gå efter. Der er bare det problem, at der nok ikke er nogen, der har samlet disse retningslinjer, så man må samle dem op, når man støder på dem.

Der er nogle opgaver, der er ret nemme at genkende, f. eks. hvis der står 3x+5 = 7, så ved man, at der er tale om en førstegradsligning, står der ax2+bx+c=0, er det en andengradsligning, osv. I midlertid er der også mindre oplagte tilfælde. Et simpelt eksempel er x/(x+1)=1/x. Det er jo tydeligt, at det er en ligning, men hvilken slags? Her må man prøveat omskrive ligningen, så den får en form, man kan genkende.

Det, som det er aller vigtigst at kunne er de helt basale ting, som de fire regningsarter, rækkefølgen en udregning skal ske på i et udtryk, betydningen af parenteser, brøkregning, bogstavregning m.m. Kan man det, kan man klare det meste. Der er mange, der mener, det er vigtigt at kunne kvadratsætninger, løsningsformel til andengradsligninger m.m., men disse ting er ikke meget værd, hvis ikke man kan det elementære. Hvordan vil man f.eks. kunne regne (a+b+c)3 ud uden at kunne de elementære ting?

Når man er blevet rutineret, kan man somme tider genkende mønstre, som begynderen ikke ser. Hvis der f.eks. er en ligning som (x-3)2 - 25 = 0, vil begynderen bruge kvadratsætningen til at fjerne parentesen og regne videre der fra. Den erfarne vil straks se, at hvis man lægger 25 til på begge sidder af lighedstegnet, kan man uddrage kvadratroden på begge sider af lighedstegnet og sålægge 3 til på begge sider af lighedstegnet, så har man x.

Det bedste du kan gøre er at løse så mange opgaver som muligt. Har du problemer med en opgave, så vis os det her, så skal vi nok prøve at hjælpe dig igennem. Prøv at benytte de mest elementære regler i starten og, når du synes, du har styr på dem, så brug de mere avancerede.


Svar #2
11. september 2016 af sivasdauda (Slettet)

Tusind tak for dit svar. Jeg vil prøve at integerere din måde ind. Forhåbentlig finder jeg ud af det inden eksamenerne!


Skriv et svar til: Hvordan ved man hvordan man skal håndtere opgaver på Mat B?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.