Matematik

Hjælp til mundtlig matematik

25. maj 2017 af Neesau - Niveau: A-niveau

Hej alle, jeg sidder og forbereder mig på spørgsmålene til mundtlig matematik, og der er et jeg er lidt i tvivl om.

Overskriften hedder "funktioner og differentialregning", og jeg skal så redegøre for kvadratrodsfunktionen, differentialkvotienten og bevise at f(x)=\sqrt{x} medfører at bla bla bla...

Herefter står der "tangentligningen og monotoniforhold." Jeg har redegjort for monotoniforhold i nogen af de andre spørgsmål, men hvordan skal jeg koble det til tangentligningen? Bør jeg så vise et eksempel for monotoniforhold af tangentligningen, eller kvadratrodsfunktionen? 

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. maj 2017 af StoreNord

"tangentligningen og monotoniforhold."             er to helt adskilte ting.

"Monotoniforhold"                   er for f(x).

"Tangentligningen"                  har mere at gøre med differentiation.


Svar #2
25. maj 2017 af Neesau

Det er også derfor jeg virkelig undrer mig over det står under samme emne, kan ikke rigtigt se hvordan jeg kobler det. Har jo redegjort for tangentens hældning og det under differentialkvotienten, hm.


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. maj 2017 af StoreNord

Ja, hvis man stiller sig op og fortæller om "tangentens monotoniforhold", så blir man da helt til grin.

Måske er det en fælde.     :)

Dog kan en vandret vende-tangent være et brud på monotonien, da funktionen ikke ændrer sig præcis dèr.


Svar #4
25. maj 2017 af Neesau

Tak, det notérer jeg ned!


Skriv et svar til: Hjælp til mundtlig matematik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.