Matematik

Hvor rammer disse to punkter linjer hinanden?

15. august 2023 af Hao23 - Niveau: A-niveau

Kan ikke finde ud af denne opgave og skal fremlægge den i morgen så kunne rigtig godt bruge lidt hjælp

Vedhæftet fil: 20230815_112937 (1).jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
15. august 2023 af MentorMath

Hej,

Af hver af de to paramterfremstillinger opskrives en ligning for henholdsvis x og y. Altså fås af de to parameterfremstillinger i alt 4 ligninger; 2 ligninger for x og 2 ligninger for y. Udtrykkene for x sættes lig hinanden, mens udtrykkene for y sættes lig hinanden. Vi finder nu et udtryk for en af paramterværdierne (enten s eller t), ved at løse 2 ligninger med 2 ubekendte. 

Sidst indsættes fundne parameterværdi i udtrykket for én af de to parameterfremstillinger.

Håber forklaringen giver mening, selvom det virker noget besværtligt på skrift.

Se eventuelt videoen: https://www.youtube.com/watch?v=dah0z70xdbs&t=362s&ab_channel=MichaelGrankvistS%C3%B8rensen. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
15. august 2023 af MentorMath

#0

Hej igen. Vedhæftet billag.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. august 2023 af MentorMath

NB - Rettelse af #2

Jeg kan se, at jeg er kommet til at lave en brøler ved at indsætte funde værdi for s, i den parameterfremstilling der afhænger af t.

Vi skal selvfølgelig indsætte funde værdi, i den parameterfremstilling, der afhænger af s. Havde vi derimod fundet t, skulle vi bruge den parameterfremstilling der afhænger af t.

Jeg har rettet fejlen, og vedhæftet den korrekte løsning herunder. Undskyld forvirringen, det gik vidst lige hurtigt nok ,:)


Svar #4
15. august 2023 af Hao23

Tusind mange gange tak og gode beregninger det et emne jeg havde rimelig svært ved at forstå, men forstår det riemlig godt nu :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
15. august 2023 af MentorMath

Super! Godt at høre, at det giver mening :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. august 2023 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll} \textup{kontrolberegning:}\\& \textup{solve}\left (\left\{ \begin{matrix} 3+t=3-2s\\&,\left\{s,t\right\} \\2+2t=5-t \end{matrix}\right. \right )\\\\ \textup{Sk\ae ringspunkt:}\\&S=\left ( 3+t,2+2t \right ) =\left ( 3-2s,5-s \right )\end{array}


Skriv et svar til: Hvor rammer disse to punkter linjer hinanden?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.