Tysk
Eksamen i tysk
Svar #1
17. maj 2005 af Katty (Slettet)
Hmmm, hils pænt på censor, men giv ikke hånden (du har måske svedige håndflader)
Hvis du har trukket et tekststykke fra en kendt tekst, så start med at læse det op. Begynd så at fortælle om det; begynd fx på følgende måde:
Der Text, den ich eben vorgelesen habe, ist einen Roman/Artikel/osv.
Fortæl så om det tekststykke, som du har trukket. Når du er færdig med det, fortæller du om hele teksten.
Til sidst kan du fx perspektivere:
Zuletzt möchte ich diese Geschichte mit ... vergleichen.
Svar #4
17. maj 2005 af Katty (Slettet)
Du har trukket en tekst. Begynd så at fortælle om det (læs ikke op); begynd fx på følgende måde:
Der Text, den ich eben vorgelesen habe, ist einen Roman/Artikel/osv.
Fortæl så om den tekst, som du har trukket.
Til sidst kan du fx perspektivere:
Zuletzt möchte ich diese Geschichte mit ... vergleichen.
Svar #6
17. maj 2005 af Mester_Bean (Slettet)
Men en ting der er god, og giver et godt indtryk af initiativ, er at lave en disposition, og derefter fremlægge den for censor samt lærer!
Zuerst möchte ich mit dem Höretext anfangen.
Danach will ich von dem Lestext erzählen.
Zum Schluß möchte ich diesen Text mit ..... (Fælles Læst stof - Historiens navn) .. vergleichen
Perspektivere er ikke noget krav i 9. klasses eksamen, men det er at sammenligne, med f.eks. dit eget liv!
Svar #7
17. maj 2005 af Katty (Slettet)
Hvis du så kommer op til eksamen og trækker en tekst, der ligger indenfor emnet "Jung zu sein", ja så kan du perspektivere til en af de tekster, som du allerede kender indenfor emnet.
Fx trækker du en tekst, der hedder "Meine Freunde und ich". Den minder så meget om en tekst, som du har læst i undervisningen, og hvis I så har opgivet den, kan du perspektivere til den. Fx kunne den allerede læste tekst hedde "Peters Leben". Du siger så:
Zuletzt möchte ich diese Geschichte mit "Peters Leben" vergleichen. (vergleichen =sammenligne)
Du siger så, hvorfor de to tekster ligner hinanden.
Svar #10
17. maj 2005 af Mester_Bean (Slettet)
Men i #4 skriver du nemlig:
"Du har trukket en tekst. Begynd så at fortælle om det (læs ikke op); begynd fx på følgende måde:
Der Text, den ich eben vorgelesen habe, ist einen Roman/Artikel/osv.
"
Hvis han ikke skal læse den op, så kan han ikke sige: Der Text, den ich eben vorGELESEN habe, ist einen Roman/Artikel/osv.
Det var nok det, der forvirrede mig. Troede at du mente, at han ikke skulle læse direkte op fra teksten, men fortælle med egne ord!
Svar #11
17. maj 2005 af Mathias N (Slettet)
Svar #12
17. maj 2005 af Katty (Slettet)
Han skal sige:
Der Text, den ich eben gelesen habe, ist einen Roman/Artikel/osv.
Svar #13
17. maj 2005 af Mester_Bean (Slettet)
Du skal ikke læse op fra teksten. Fortæl med dine egne ord! Censor og lærer kan tjekke om du læser op, da de også har ekstemporalteksten i hånden!
En disposition er med til at fylde lidt tid, men den viser også at du kan tage initiativ. Og selvfølgelig behøver den ikke være længere, end de tre punkter jeg skrev op for dig!
Skriv et svar til: Eksamen i tysk
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.