Matematik
Stamfunktion
Hej studieportalen!
En funktion f er givet ved
f(x)=2x+e^x
a) bestem forskriften for den stamfunktion til f, hvis graf går gennem punktet P(0,12). (opgaven er uden hjælpemidler)
Jeg ved at man bruger formlen F(x)= ∫f(x)dx, da man skal bruge det ubestemte integral
altså må mit regnestykke være:
∫f(x)=2x+e^x dx= F(x)=x^2+e^x+k Er det rigtigt?
Problemet er bare, at jeg ikke kan finde ud af at finde konstanten k. Jeg ved at man skal sætte F(0)=12, men hvordan gør man dette?
Svar #3
22. april 2011 af MTO (Slettet)
Nej. Ved at indsætte x- og y-koordinaterne for punktet P, får du
12 = 02 + e0 + k
02 er selvfølgelig lig 0, men e0 = 1 (ethvert tal opløftet til 0 er lig 1). Så får du ligningen:
12 = 1 + k
Skriv et svar til: Stamfunktion
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
