Matematik

Andengradspolynomier

20. maj 2011 af freak1 (Slettet) - Niveau: C-niveau

 hej jeg har virkelig brug for hjælp, jeg har forstået det grundlæggende i Andengradspolynomier. Men har stadig problemer

jeg har en ligning der hedder: F (x) -x^2+2x+3.  jeg skal finde følgende ting.

definitionsmængde.

værdimængde.

rødder.

toppunkt.

fortegnsundersøgelse.

monotoniforhold

jeg vil sætte stor pris på hvis i hjalp mig.


Brugbart svar (1)

Svar #1
20. maj 2011 af NejTilSvampe

 start med at finde rødderne, det svarer til grafens skæringspunkter med x-aksen. Du finder dem ved at sætte y = f(x) = 0 , og løser mht. x. dvs:

0 = -x^2 + 2x + 3     


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. maj 2011 af feuni (Slettet)

ok rødderne findes ved først at finde d

d=b^2-4*a*c=2^2-4*-1*3=16

altså 2 rødder

x=(-b+-sqrt(d))/(2*a)=-2+4/2*-1=2/-2=-1

-2-4/2*-1=-6/-2=3


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. maj 2011 af feuni (Slettet)

da a er negativ er parablen også negativ. toppunktet ligger mellem -1 og 3 altså er x=1 toppunktet du indsætter så 1 i ligningen og finder y værdien


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. maj 2011 af NejTilSvampe

 bare for at gøre #2 mere overskueligt


Brugbart svar (1)

Svar #5
20. maj 2011 af feuni (Slettet)

du harnu svarerne på dine andre spg altså defmængde og værdimængde.

du differentierer -x^2+2x+3altså -2x+2

dette sætter du lig 0 altså -2x+2=0; -2x=-2; x=-2/-2; x=1

du ved nu at i x=1 vender grafen. tilbage er at undersøge grafen på i eks o og +1 for at finde om grafen er voksende eller aftagende.


Brugbart svar (1)

Svar #6
20. maj 2011 af NejTilSvampe

 #3 - parablen er også negativ? Det er da vist ikke sandt hvis grafen netop har to skæringspunkter. 

Tror du mener at parablens "ben" vender nedad.


Brugbart svar (1)

Svar #7
20. maj 2011 af feuni (Slettet)

jepper og det bliver også en negativ smiley ikk


Brugbart svar (1)

Svar #8
20. maj 2011 af NejTilSvampe

 #7 - jo men du siger det som om at grafen er negativ, dvs. funktionsværdien er negativ.. og det er den jo netop ikke for x i intervallet [-1;3].


Brugbart svar (1)

Svar #9
20. maj 2011 af feuni (Slettet)

jepper nejtil. havde ikke lige set den der. men grafens ben vender nedaf når a er negativ og omvendt når den er positiv ok


Svar #10
20. maj 2011 af freak1 (Slettet)

 jeg bliver forvirret nu (; kan i ikke skrive

definitionsmængde= med hvad det er 

værdimængde. med hvad det er

rødder. =hvad det er

toppunkt. =hvad det er

fortegnsundersøgelse.=hvad det er

monotoniforhold = hvad det er 

 

på forhånd tak (:

 


Brugbart svar (0)

Svar #11
20. maj 2011 af NejTilSvampe

definitionsmængde er de værdier x kan antage.

værdimængde er de værdier y kan antage.

rødder / nulpunkter er de værdier af x hvor y = 0. Med andre ord; det er der hvor grafen skærer x-aksen.

toppunkt er... toppunktet

de to sidste bekymrer du dig om når du har fået styr på det øverste, men det har noget at gøre med hvordan grafen forløber. Om den er voksende eller aftagende i et givent interval etc.


Skriv et svar til: Andengradspolynomier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.