Almen studieforberedelse (AT)

Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914

24. maj 2011 af Dramaspicy (Slettet)

Hej alle sammen.

Jeg skal skrive en AT synopsis med det overordnede emne "Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914". Jeg skal skrive i Dansk/Fysik, og har valgt at fokusere på opfindelsen af flyvemaskinen.
Jeg har dog lidt problemer med at lave nogle problemstillinger, og håbede på at der var nogen der kunne give mig lidt inspiration. Eller evt. sende mig en opgave til inspiration? - Håber i vil hjælpe!

På forhånd tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2011 af phoebebuffay (Slettet)

 Har du lavet en problemformulering?


Svar #2
24. maj 2011 af Dramaspicy (Slettet)

Nej, det har jeg heller ikke :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
24. maj 2011 af phoebebuffay (Slettet)

 Okay,, har du så et udgangspunkt - nogle tekster, et fokus eller lignende?


Svar #4
24. maj 2011 af Dramaspicy (Slettet)

Jeg vil gerne fokusere på opdrift og ikarosmyten, men har endnu ikke fundet nogle tekster dertil endnu. Jeg søger hjælp til at finde noget materiale og lidt inspiration til at kunne komme igang med opgaven.


Brugbart svar (2)

Svar #5
24. maj 2011 af DanielIP (Slettet)

 hvordan fungerer opdriften på en flyvemaskine, og hvad betød det for samfundet, da flyvemaskinen fik sit gennembrud?

Du kan i din proces lave en forsøg med opdrift på en flyvevinge. prøv at hør din fysiklærer, om skolen ikke har en lille vinge, hvor du sætter en støvsuger til at puste på, og vingen er placeret på en stang, der står på en bagevægt. her kan du måle, hvordan en vinge skal vende, for at den giver bedst opdrift

Den store danske.dk fortæller godt om flyvemaskinens og dens historie.

for at få Dansk med ind, kan du læse lidt om Ellehammer og hvad han var, og hvad han levede for. analyser hans biografi. hvad har han ellers lavet?

håber det er brugbart ;)


Svar #6
24. maj 2011 af Dramaspicy (Slettet)

Det kan jeg sagtens bruge, mange tak for hjælpen :)


Brugbart svar (3)

Svar #7
24. maj 2011 af phoebebuffay (Slettet)

det lyder meget godt :)

Så vil jeg foreslå dig at analysere ikarosmyten i dansk og derudover analysere en tekst fra den periode som dit AT-projekt handler om, således at ikarosmyten bliver et perspektiv i forhold til perioden, hvor du eventuelt kan kommentere på det faktum, at man allerede i oldtiden havde fornemmelser for at mennesket ønskede at flyve (eller noget i den retning).

I fysikdelen vil jeg foreslå dig at læse noget om opdrift i forbindelse med flyvemaskiner og eventuelt en smule om den historiske baggrund for opfindelsen af flyveren (både historisk og som den er i dag).

Et udgangspunkt for dig kan eventuelt være:

Hvordan fungerer en flyvemaskine og hvorledes forholder mennesket sig til denne som opfindelse?

Problemstillinger:

1) hvad var baggrunden for opdagelsen af flyvemaskinen?

2) Hvad ligger bag fænomenet at flyvemaskinen holdes oppe i luften, og hvordan fungerer dette?

3) Hvad var den menneskelige reaktion på opfindelsen?

4) Hvad var menneskets holdning til fænomenet 'at flyve' i oldtiden? 


Svar #8
24. maj 2011 af Dramaspicy (Slettet)

Rigtig god idé mht. ikarosmyten, har haft svært ved at finde ud af hvordan jeg skulle forbinde de to fag sammen. Mange tak for hjælpen, det er helt klart noget jeg kan bruge i min opgave :)


Brugbart svar (1)

Svar #9
26. maj 2011 af Carinarf (Slettet)

DaniellP - jeg har et spørgsmål til det forsøg du forklarer om. 

Forstår ikke helt fremgangsmåden.. en støvsuger puster da ikke luft, den suger luft?  jeg kan ikke helt se hvordan man skal gøre det, men vil rigtigt gerne inddrage det i min opgave 


Brugbart svar (2)

Svar #10
26. maj 2011 af DanielIP (Slettet)

Hej, På gamle støvsugere kan man vende et hoved om, så den kommer til at puste. ellers, så prøv at høre på din skole, om i har noget der kan puste luft.  Jeg finder lige et billede til dig, så du kan se hvad jeg mener.  Jeg har ikke selv arbejdet med flyvemaskinen men nogle fra min klasse gjorde det. men mener nemlig, at de fik rigtig meget ud af det :)

vent på svar :)


Brugbart svar (1)

Svar #11
26. maj 2011 af Carinarf (Slettet)

Okay, tusind tak. Jeg venter :-)


Brugbart svar (1)

Svar #12
26. maj 2011 af DanielIP (Slettet)

  lige nu har jeg lavet en skitse af en flyvinge (den blå)

når en flyvemaskine flyver i luften og vinden kommer således på vingen, så vil man opleve opdrift.

hold fast! ; Da luften over vingen skal meget længere på samme tid som luften under vingen, bevæger den sig hurtigere. Det er det, der giver opdriften. Giver det længere afstand mellem molekylerne??

Vedhæftet fil:flyvinge.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #13
26. maj 2011 af DanielIP (Slettet)

 Her der er et billede af opstillingen. husk at se det andet billede også, som jeg har sendt ovenover.


Brugbart svar (1)

Svar #14
26. maj 2011 af DanielIP (Slettet)

 her var det ;)

Vedhæftet fil:flyvinge2.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #15
26. maj 2011 af Carinarf (Slettet)

 Tusind tak, det kan jeg i hvert fald godt bruge :-)


Brugbart svar (2)

Svar #16
18. marts 2013 af LIFEisHARD

Hej alle sammen. 

Nu hvor i har afleveret jeres AT kunne i så ikke gøre os en tjeneste og sætte den ind.. 

Vi har nemlig om det samme, og kunne bruge det som inspiration.. 

 

Det HASTER!!! 

 

PÅ forhånd tak 


Skriv et svar til: Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.