Matematik

hjælp med bevis

17. juni 2011 af hjæææælp (Slettet) - Niveau: A-niveau

jeg sidder med bevis af determinanmetoden og er med så langt til der hvor der står... 

tilsvarende fås for y.... 

som jeg forstår det har vi elimeneret y tidligere? 

jeg vedhæfter det pågældende bevis. 

Vedhæftet fil: Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2011 af Andersen11 (Slettet)

Du kan jo så benytte fremgangsmåde og prikke med vektoren â , hvorved man eliminerer x og finder y .

y blev elimineret ved at prikke med b^ , så man kan bestemme x, og x elimineres ved at prikke med â, så man kan bestemme y.


Svar #2
17. juni 2011 af hjæææælp (Slettet)

nårh... tak for det. 


Svar #3
17. juni 2011 af hjæææælp (Slettet)

er det rigtigt forstået at det koordinatsæt vi så finder, er det punkt hvor x og y skærer hinanden? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. juni 2011 af Andersen11 (Slettet)

#3

Det er noget vrøvl: "det punkt hvor x og y skærer hinanden" . Man finder koordinaterne (x,y) til det punkt, hvor de to linier skærer hinanden. Dette koordinatsæt tilfredsstiller begge de givne liniers ligninger.


Svar #5
17. juni 2011 af hjæææælp (Slettet)

du er ligesom min lærer. han vil også have vi skal sige tingene på den helt rigtige måde. 

men altså x og y er altså koordinatet til det punkt hvor to linjer skærer hinanden. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. juni 2011 af Andersen11 (Slettet)

#5

Jeg gjorde bare opmærksom på, at det, du skrev, ikke gav nogen mening, hvorefter jeg præciserede, hvad det er, man finder ved løsning af ligningssystemet.

Igen: (x,y) er koordinatsættet til skæringspunktet mellem de to linier.


Svar #7
17. juni 2011 af hjæææælp (Slettet)

jeg har også et andet problem med beviset. jeg markerer det område med rødt. 

hvorfor er det at x er lig med det også? det ser ud som om man bytter om på a og c ???? 

Vedhæftet fil:Unavngivet.png

Brugbart svar (0)

Svar #8
17. juni 2011 af Andersen11 (Slettet)

#7

Man bytter om på de to søjler i tæller og nævner hver for sig. Bytter man om på to søjler i en determinant, skifter determinanten fortegn. Fortegnsskiftet i tælleren går så ud mod fortegnsskiftet i nævneren, hvorved ligheden er bevaret.


Svar #9
17. juni 2011 af hjæææælp (Slettet)

#8 

okay, og hvorfor er det at man gør det? 

altså den sidste trin? 


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. juni 2011 af Andersen11 (Slettet)

#9

Det er af kosmetiske årsager, så determinanten i nævneren har a'erne i første søjle og b'erne i anden søjle. Bemærk, at i udtrykket for x, er tælleren den samme determinant med a'erne udskiftet med c'erne, mens i udtrykket for y er tælleren den samme determinant med b'erne udskiftet med c'erne:

x = det(c,b) / det(a,b) ,

y = det(a,c) / det(a,b)

Man bemærker den nydelige symmetri i udtrykkene, og det gør det lettere at huske formlerne.


Svar #11
17. juni 2011 af hjæææælp (Slettet)

#10 

okay på den måde... men tror ikke jeg kan huske den forklaring. håber ikke de spørger hvis jeg trækker det her spørgsmål. 


Skriv et svar til: hjælp med bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.