Matematik

mat: integral m.m.

26. maj 2005 af Maria17 (Slettet)
En funktion f er givet ved f(x)=-1/2x+5/2, og en linje m er givet ved y=2x+1.

Bestem til f den stamfunktion F, hvis graf har linjen m som tangent.


Jeg har fundet stamfunktionen F(x) = -1/4x^2+5/2x+k

Skal man så ikke bare sætte F(x)=m(x)..?

Men det er en opgave uden hjælpemidler så udregningen volder mig lidt problemer...

Mvh. Maria

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2005 af Duffy

#0:

"Skal man så ikke bare sætte F(x)=m(x)..? "

Joh, og sæt dernæst D=0.



Duffy

Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj 2005 af Epsilon (Slettet)

Alternativ;

F er en stamfunktion til f, så

F'(x) = f(x)

Endvidere véd du, at linjen

m: y = 2x + 1 (*)

skal være tangent til grafen for F. Eftersom F'(x0) angiver hældningen for tangenten til grafen for F i punktet (x0,F(x0)), løser vi ligningen

F'(x0) = 2

hvorved

-1/2*x0 + 5/2 = 2 <=> 5-x0 = 4 <=> x0 = 1

Så m tangerer grafen for F i punktet (1,F(1)), og dermed er

F(1) = 3 (= 2*1 + 1, jf. (*))

Benyt dette til at bestemme k.

Skriv et svar til: mat: integral m.m.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.