Matematik

Hjælp til diff.ligning! haster!

09. oktober 2011 af Benjamin O (Slettet) - Niveau: A-niveau

Kære Alle

Jeg havde lavet denne opgave før og jeg har fået det rigtig resultat , men jeg kan simpelthen ikke får det til det samme igen . For nu får jeg noget helt andet hele tiden og kan slet ikke huske hvad jeg har gjort. Og har nu kun svaret på min lommeregner Er der nogen der kan hjælpe med den og skrive op hvad de får og hvordan de gør?

OPgaven lyder:

Gør rede for, at funktionen f(x) 2e^(0.5x^2)-1 er en løsning til diff. ligningen f'(x) xf(x)+x

Jeg fik den første gang til der her og det er det rigtige: - (kvadratrod af): x^2-3

 

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. oktober 2011 af mathon

 

             f(x) = 2e0.5x^2 - 1

             f '(x) = 2·e0.5x^2·(0,5·2x) = (f(x) + 1)·x = f(x)·x + x


Svar #2
09. oktober 2011 af Benjamin O (Slettet)

jeg forstår ikke hvad du har skrevet! sorry :/


Svar #3
09. oktober 2011 af Benjamin O (Slettet)

Anyone??


Brugbart svar (1)

Svar #4
10. oktober 2011 af Andersen11 (Slettet)

#2

Man skal vise, at funktionen f(x) = 2·e0,5x^2 - 1 er en løsning til differentialligningen

f'(x) = x·f(x) + x

og det gøres ved at indsætte funktionen i differentialligningen og eftervise, at udtrykket på venstre side er lig med udtrykket på højre side. Og det er det, som mathon viser i #1.

Din sætning i #0

"Jeg fik den første gang til der her og det er det rigtige: - (kvadratrod af): x^2-3"

har ikke noget med denne opgave at gøre.


Skriv et svar til: Hjælp til diff.ligning! haster!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.