Matematik

øv.

26. januar 2012 af jrnh555 (Slettet) - Niveau: B-niveau

y'+y = 20 x + 3

kan man bruge seperation

eller hvordan skal man lave den uden lommeregner

dy/dx+y=20x+3

∫y+dy=∫20x+3dx

1/2y^2 =10x^2+3x +c 

men det kan man sikkert ikke.....


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. januar 2012 af Andersen11 (Slettet)

Man kan bruge løsningsformlen for den lineære differentialligning af 1. orden (panserformlen).


Svar #2
26. januar 2012 af jrnh555 (Slettet)

okay tak

hvis der havde stået

dy/dx*y=20x+3

kunne man så ikke bruge sep.?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. januar 2012 af mathon

                                                                                                          multiplicer med ex

                   ex·y ' + ex·y = ex·(20 x + 3)                                            venstre side omskrives

                   (ex·y) ' = ex·(20 x + 3)                                                    som integreres med hensyn til x

                   ∫ (ex·y) ' dx = ∫ ex·(20 x + 3) dx

                   ex·y = ex·(20 x + 3) - ∫ ex·20 dx + C 

                   ex·y = ex·(20 x + 3) - 20·ex + C                                     som divideres med ex

                   y = C·e-x + 20 x + 3 - 20                                                som reduceres til

                   y = C·e-x + 20x - 17
                          

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
26. januar 2012 af Andersen11 (Slettet)

#2

Ja, det kunne man. Den ligning er jo allerede separeret.


Skriv et svar til: øv.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.