Matematik

reducér og isoler

18. marts 2012 af kamillabruun (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. jeg sidder med en reducér opgave, som jeg er lidt i tvivl om. Er det rigtigt at gøre det på denne måde?

Reducér (x+y)^(2)-2xy

2x+2y+2xy-2xy=2x+2y

Og så sidder jeg med denne opgave, hvor jeg skal isolere r i formlen l*r^(2)+p=q. Den kan jeg simpelthen ikek finde ud af, har siddet og prøvet mig frem, men det giver ingen mening. Er der nogle der kan hjælpe mig?

Mvh. Kamilla :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
18. marts 2012 af Dontblame (Slettet)

Din fremgangsmåde og svar med reduceringen er ikke korrekt.

 

(x+y)^2 - 2xy = x^2+y^2+2xy - 2xy = x^2 + y^2

 

Ved opgaven hvor du skal isolere skal du blot trække p fra på begge sider, herefter dividere med l. Hvorefter du tager kvadradroden på begge sider så du til sidst får. 

r = √q-p/l


Svar #2
18. marts 2012 af kamillabruun (Slettet)

jeg kan ikke få dig til at skrive fremgangsmåden i isolerings stykket, for er ikke helt sikekr på om jeg gør det rigtigt? :) 


Svar #3
18. marts 2012 af kamillabruun (Slettet)

altså jeg forstår ikke helt hvordan du kommer frem til r = √q-p/l når jeg selv sidder om prøver mig frem


Brugbart svar (2)

Svar #4
18. marts 2012 af YesMe (Slettet)

l·r2 + p = q

     træk p på begge sider

l·r2 = q - p

    divider med l på begge sider

r2 = (q - p)/l

    opløft med (1/2) på begge sider  (eller kvadrer)

r = ((q - p)/l)1/2 = √((q - p)/l)


Brugbart svar (2)

Svar #5
18. marts 2012 af mathbj (Slettet)

(x + y)2 - 2xy ⇔

(x + y)(x +y) - 2xy ⇔

x2 + xy + yx + y2 - 2xy ⇔

x2 + 2xy + y2 - 2xy ⇔

x2 + y2 = (x + y)2


Svar #6
18. marts 2012 af kamillabruun (Slettet)

okay mange tak for jeres hjælp :)


Skriv et svar til: reducér og isoler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.