Matematik

Stanfunktion.

25. marts 2012 af Mettexd (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa.

Jeg har regnet en opgave, men jeg er lid i tvivl om den er rigti, så jeg håbede lidt på, at i ville hjælpe mig :)

En funktion er givet ved f(x)=3e^x+4
a) Bestem den stamfunktion til f, vis graf går gennem punktet (0,2)


Jeg startede med at integrere den:
F(x)=3*e^x+4x

Derefter sagde jeg:

F(2)=3*e^2+4*2= 30,17
F(0)=3*e^0+4*0=0

F(b)-F(a) = F(2)-F(0) = F(30,17)-F(0) = 30,17.

Er dette korrekt, eller hvad har jeg gjort forkert?

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. marts 2012 af mathon



                                              F(x) = 3·ex + 4·x + k

                                              F(0) = 2 = 3·e0 + 4·0 + k

                                                         2 = 3·1 + 4·0 + k

                                                         2 = 3 + k

                                                         k = -1


                                             F(x) = 3·ex + 4·x - 1


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. marts 2012 af Minieh (Slettet)

F(b)-F(a) bestemmer integralet i intervallet [a;b]. Det spørgsmålet leder efter er en stamfunktion, hvor der skal gælde, at F(0)=2.
Din stamfunktion mangler også integrationskonstanten, da der er tale om et ubestemt integral.


Skriv et svar til: Stanfunktion.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.