Matematik

Stamfunktioner

23. april 2012 af 09majo (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Alle

 

Jeg skal undersøge om f(x)=3x^2+ln(x)+3 er en stamfunktion for g(x)=6x+(1/x)

det er jeg lidt i tvivl om hvordan man gør, siden at ved en stamfunktion skrives navnet på funktionen med stortbogstav, altså F(x). 

 

Er det ikke korrekt?

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2012 af angelica31 (Slettet)

Jo, løsningen er: 

Altså du har g(x)=6x+(1/x) 

G(x)= 6 * 1/2 x^2 + ln(x) + k -> i dit tilfælde er k'et bare 3 - dette er en konstant og er underordnet. 

Vi løser videre: 

G(x) = 3x^2 + ln(x) + 3 


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. april 2012 af mathon

hvis
                    f(x) = 3x2 + ln(x) + 3    er en stamfunktion til
   g(x) = 6x + (1/x)


                    f '(x) = g(x)      hvilket du undersøger om er tilfældet


Svar #3
23. april 2012 af 09majo (Slettet)

Når man differentiere f ' (x) bliver det, det samme som g(x).

 

Så er det jo ikke stamfunktionen for g(x), vel? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. april 2012 af Andersen11 (Slettet)

#3

Jo, det er netop tilfældet. Genlæs forklaringen i #2.

f(x) er en stamfunktion til g(x) ⇒ f '(x) = g(x) .


Skriv et svar til: Stamfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.