Matematik

Løsningsformel - andengradspolynomier

23. maj 2012 af One_Smash (Slettet) - Niveau: B-niveau

Ohøj. Jeg sidder og læser til matematik b eksamen og har lige gennemgået beviset for løsningsformlerne for andengradspolynomiet - SÅDAN da....  Jeg kom nemlig i tvivl om netop hvorfor det hedder

±√d.

Den vil jeg gerne kunne svare på, hvis censor kunne komme i tanke om at spørge om dette :P

 

Nogen der kan give en forklaring?

 

Hilsen Mette

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2012 af dikkelmikkel (Slettet)

Jeg går ud fra at du spørger om hvorfor løsningen til ligningen x^2 = ... d. <=> x = ±√d ?
Hvis en ligning er:

x^2 = 16  så løser både 4 og -4 den da (-4)^2 = 16 og 4^2 = 16


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. maj 2012 af Andersen11 (Slettet)

±√d er en kortform for de to muligheder +√d eller -√d . Man skal huske, at hvis d er ≥ 0, er √d det ikke-negative tal, hvis kvadrat er lig med d .


Skriv et svar til: Løsningsformel - andengradspolynomier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.