Matematik

MATA IMORGEN! tretrinsregl 1/x?

13. juni 2012 af streetkingz (Slettet) - Niveau: A-niveau

er der nogen der kan finde den udledede til 1/x som jo er det samme som x-1 gennem tretrinsreglen?

jeg får at: dy=f(x+h)-f(x)=(x+h)-1x-1=x-1+h-1-x-1

så finde jeg dy/h=(x-1+h-1-x-1)/h.   h går ud med hinanden? eller jeg ved ikke, men der kommer til at stå 0 når jeg får resultatet, men ifølge differentationn burde det være -x-1, hvad gør jeg forkert? er det noget med at jeg opløser parentesen forkert.? hjælp detaljeret pls.


Brugbart svar (1)

Svar #1
13. juni 2012 af Andersen11 (Slettet)

Du har ikke lært, hvordan man adderer brøker ved at forlænge til en fælles nævner?

Med f(x) = 1/x , har man differenskvotienten

(f(x+h) - f(x)) / h = (1/(x+h) - 1/x) / h = (x - (x+h))/((x+h)x) / h = -h/((x+h)x) /h = -1/((x+h)x) → -1/x2 for h → 0


Skriv et svar til: MATA IMORGEN! tretrinsregl 1/x?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.