Studiejob

Pilot uddannelse

27. juli 2012 af mohammm (Slettet)

Hej venner: 

Jeg er lige gået ud af 3g og vil meget gerne starte på pilot uddannelsen her efter sommer, men som vi alle ved man skal til optagelses prøve som jeg er mest bange.  Grunden til at jeg skriver det er at jeg vil være mest muligt forberedt til prøven men hvordan, ved jeg desværre ikke :( Er der nogen som ved hvor eller hvordan fobereder man sig til prøven?? ? 

På forhånd

tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. juli 2012 af Mo92 (Slettet)

Jeg tror du vil få mere ud af at spørge inde på http://www.pilots.dk/forum/ eller måske en tilsvarende engelsk forum (søg i google). Jeg kan dog ikke lade vær med at spørge om du er klar over hvor ufattelig dyrt uddannelsen er? Her taler vi om ihvertfald de 500k, som du alt sammen SELV skal betale. Uddannelsen i sig sel skulle ikke tage meget mere end 2 år, men efterfølgende skal du også investere en masse i at få flyvetimer (koster igen penge), SÅ kan du søge job i en luftfarts firma. Og her fortsætter de dårlige nyheder idet der ikke er gode job muligheder for piloter pt. I fremtiden kunne det tænkes at der vil være ENDNU mindrer behov for piloter, i takt med den teknologiske udvikling. Id dag laver piloterne praktisk talt INTET i cockpittet, intet der har med selve flyvningen af gøre. Flyet bliver oftest styret af en computer, og "pilotens" arbejde er ikke længere hvad den var før i tiden. Nu skal han bare tjekke en liste af og supervisere udstyret og alt det tekniske. Min pointe er at der ikke længere er den samme behov for piloter, for slet ikke at tale om i fremtiden. Så med mindrer du er rig og har en MASSE penge og en rig familie som backup, så skal du finde dig en anden uddannelse. Jeg ved det kan være svært, for jeg har også selv altid haft en kærlighed til luftfart og jobbet som pilot er også en drøm for mig. Men nogle gange må man altså se bort fra ens interesser og være lidt realistisk.  At sige det er efterhånden blevet tabu, men jeg håber inderligt at du vil (for din egen skyld) genoverveje om det er den vej du vil gå. Hvis ikke syntes jeg du skal få dig en "normal" uddanelse på fx. KU. Fristen for tilmeldingen var 5. juli, men fra d. 30 vil der være en hel masse pladser tilbage på mange uddannelser som du så kan vælge i mellem. Du kan se dem d. 30 her inde: http://studier.ku.dk/uddannelsesbasar.

Og igen så er jeg ked af at være den der giver dig de dårlige nyheder, men når studievejlederen tydligvis ikke har gidet det så må jeg eller en anden så gøre det. Man skal IKKE altid blindt vælge uddannelse efter interesse. I de fleste tilfælde må man også tænke lidt langtidssigtet og erkende at hvis der ikke er mange muligheder, så kan det være fuldstændig lige meget om jeg kan lide uddanelsen eller ej. 
 


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. juli 2012 af Studscientpol (Slettet)

#1

 

Det du skriver er ikke helt rigtigt. Der er udsigt til mange flere pilots job de kommende år ;)

http://www.takeoff.dk/news/23363


Brugbart svar (1)

Svar #3
27. juli 2012 af Mo92 (Slettet)

At Boeing siger det er vel ingen overraskelse. Det er til gode for deres interesser at industrien bliver fremstillet som en  der er i voldsom vækst. At Boeing siger det er ikke ensbetydende med at det er rigtigt. De fleste kilder når ikke frem til den konklusion, og hvis du spoerger uddannede piloter selv, så vil du da også horer om hvor meget de har måtte gå i gennem før at de har fået et job (ofte i udlandet). I følge UG er der generelt hellere ikke gode jobmuligheder for piloter.

"Der har i en årrække været en stærk afmatning inden for luftfarten og dermed et nedsat behov for piloter både i dansk og international luftfart."

Det har stået sådan til i flere år, og der skal VIRKELIG ske noget før det vil ændre sig. Kilden som du henviser til forklarer ikke resultatet. Her nøjes de med at sige at det er pga. "ekspansion i verdensøkonomien, hvor flyselskaber verden over modtager titusinder af bestilte nye passagerfly". En meget usikker prognose hvis du spørger mig. Hvis der var så gode jobmuligheder for piloter eller et decideret mangel, så passer det hellere ikke sammen med at man som den eneste uddanelse SELV skal betale en formue for det. Det gælder i Danmark såvel som i udlandet. Hvis der VIRKELIGT er et behov for det, så ville uddannelsen være langt billigere hvis ikke gratis. Desuden skal du også tænke på at de nye 460.000 piloter som Boeing siger der vil være behov for i fremtiden, meget hurtigt vil blive fyldt op. Der er en masse piloter som ikke arbejder (jf. UG), og de vil fylde de tomme pladser op som de første. De har flere flyvetimer og erfaring bag sig og vil derfor blive prioriteret over samtlige nyuddannede piloter.


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. juli 2012 af Studscientpol (Slettet)

#2

 

Haha, det er utroligt, at du tror på det. Der vil kom flere jobs, da det vil blive mere almindeligt, at tage flyet i fremtiden og derfor flere jobs. Vi kan bare allerede nu se, hvor en stor udvikling der blot har været i antallet af passagere i de sidste år, så kilden jeg henviser til, må være troværdig ;)


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. juli 2012 af Mo92 (Slettet)

Endnu mere utroligt er det at du ser så optimistisk og urealistisk på situationen.

Ifølge wiki (http://en.wikipedia.org/wiki/World's_largest_airlines) er der sket en udvikling i antallet af passager. Det har dog ikke betydet at jobmulighederne er blevet gode for piloter. At der er flere passagere er altså IKKE ensbetydende med at der er et betydeliget større behov for piloter. Der skal derfor ske en urealistisk stor vækst før at det vil have nogen betydning for jobmulighederne. 


Til gengæld kan man sagtens forstille sig at teknologiens udvikling vil gøre jobmulighederne endnu dårligere. I dag laver piloten stort set ikke det store i cockpittet. Det er ikke piloten der styrer flyet men en computer. Behovet for en pilot er der ikke længere i samme grad. I fremtiden hvor teknologien med sikkerhed vil være blevet endnu mere avanceret, der vil piloten have ENDNU mindre at lave og dermed behovet for piloten være endnu mindre. 

 


Brugbart svar (1)

Svar #6
27. juli 2012 af Studscientpol (Slettet)

#5

Prøv at tænk dig om, hvis der er kommet flere passagere, så må der også være kommet flere fly dvs. et større behov efter piloter. Spørgsmålet om hvilken rolle piloter spiller i cockpitet kan være til diskussion, men det er altid mere betryggende at have to piloter istedet for én i et nødstilfælde, og det vil der være i lang fremtid...

 


Brugbart svar (1)

Svar #7
27. juli 2012 af Mo92 (Slettet)

Du misser min pointe.. Der ER allerede sket en voldsom udvikling i antallet af passagere. Der er samtidigt IKKE sket en en betydelig positiv udvikling i jobmulighederne for piloter. Virkeligheden viser med andre ord at flere passagere IKKE er ensbetydende med bedre jobmuligheder for piloter. Din egen personlige logik kan være fuldstændig lige meget når det tydeligvis ikke stemmer overens med hvad vi ser i virkeligheden. Det svarer til en matematisk formel som IKKE beskriver virkeligheden. Så kan formlen være fuldstændig lige meget. Det er korrekt at der er kommet flere fly, men absolut ikke så mange at jobmulighederne for piloter er blevet bedre. Til det skal der et latterligt antal fly til. Spørgsmålet om pilotens rolle er IKKE til diskussion. Piloter spiller en meget lille rolle i dag, så avanceret er teknologien. Det er et faktum.

Mht. at det skulle være mere betryggende at have to piloter frem for et, så er det din EGEN preference. Jeg selv vil være FULDSTÆNDIG ligeglad med om der er 1 eller 2 eller 3 piloter på flyet. Sådanne ændringer er noget som man meget hurtigt med tiden får det helt fint med. Den større diskussion blandt piloter og flyentusiaster går på om folk vil føle sig trygge med et fly UDEN pilot. Igen skal folk bare gives lidt tid til at vende sig til det, nøjagtig ligsom med metroen. En person fra en U-land ville forskrækkes af tanken om at et tog kører derudad uden en eneste togchauffør. Men med tiden og oplysning vil personen finde det HELT normalt. Det samme kan man sagtens forestille sig vil ske i fremtiden med fly der flyver uden piloter. Det er LANGT billigere og helt sikkert noger som udviklingen peger i retning af. De fleste fly flyver praktisk tal idag UDEN aktive piloter. Trods det er flysikkerheden idag bedre end nogensinde før. Piloten sidder der i sidste ende kun for at betrygge passager som dig og ikke mindst for sin egen fornøjelse.


Brugbart svar (2)

Svar #8
29. juli 2012 af JEL80 (Slettet)

Hej Mohammm

 

For at svare på dit spørgsmål istedet for alt det andet. Så er det en skriftelig og mundtlig prøve, den skriftelige er en prøve i matematik, engelsk og instrument forståelse. Prøven er uden hjælpe midler så sørg for at du er god til hovedregning, hvilket også er noget du skal bruge meget gennem uddannelsen.

Du skal ikke være bange for prøven man kan ikke gøre andet end sit bedste og det er jo ikke sådan at hvis det ikke går at du ikke kan sige ok jeg må træne og tage den igen på et senere tidspunkt.

Du er lige gået ud af gymnasiet så se du hellere at få taget optagelsesprøven og få fastlagt om det er noget for dig. 

Jeg ved ikke hvor du bor men der findes 3 seriøse skoler her i landet, både i Roskilde og i Billund og de fleste skoler starter hold allerede her i august, så se du at komme igang.

 

Håber dette kunne hjælpe dig lidt :o)


Svar #9
30. juli 2012 af mohammm (Slettet)

Mange tak Jel80

Men hvad nener med instrument forståelse?


Brugbart svar (1)

Svar #10
30. juli 2012 af JEL80 (Slettet)

Man får billeder af instrumenter og skal så besvare om flyet drejer og til hvilken side.


Skriv et svar til: Pilot uddannelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.