Matematik

Skæring??

28. august 2012 af BoletteDC (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg skal bestemme skæringen imellem grafen f(x)=-x2+7x-12 og den rette linje y=3x-12...

Hvordan gør jeg det? :S


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2012 af WHiP (Slettet)

Sæt dem lig hinanden, løs for x og indsæt x i en af de to. Dette koordinatsæt angiver det punkt hvorved de to grafer skærer hinanden.


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. august 2012 af Andersen11 (Slettet)

#0

Det karakteristiske for et skæringspunkt mellem graferne for to funktioner f(x) og g(x) er, at skæringspunktet (x,y) ligger på begge grafer og dets y-koordinat må derfor være lig med både f(x) og g(x). Man finder derfor mulige skæringspunkter ved at løse ligningen

f(x) = g(x) .


Svar #3
28. august 2012 af BoletteDC (Slettet)

Sæt dem lig hinanden, løs for x og indsæt x i en af de to. Dette koordinatsæt angiver det punkt hvorved de to grafer skærer hinanden.

Tænkte så..

f(x) = y

altså
-x2+7x-12=3x-12

-x2+7x=3x

5x=3x... Eller er jeg helt galt på den???
 

 


Brugbart svar (2)

Svar #4
28. august 2012 af Andersen11 (Slettet)

#3

Du er helt galt på den til sidst. Det er korrekt til og med linien

-x2+7x=3x ,

men når man reducerer den ligning, får man

-x2 +4x = 0

som er en 2.-gradsligning, der skal løses. Faktoriser og benyt nulreglen her.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. august 2012 af mathon

   eller
                       x2 - 4x = 0     

                       x·(x - 4) = 0  
  


Skriv et svar til: Skæring??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.