Matematik
Faktorisér
Hej alle!
Nogen, som kan hjælpe mig med denne opgave??
(x3+2x2) / (3x4+12x3+12x2)
På forhånd tak!! :-)
Svar #1
30. september 2012 af peter lind
I tælleren: sæt x2 ud foran en parentes.
I nævneren: det samme + find rødderne i det resulterend andengradspolynomium. Hvis rødderne er r1 og r1 kan det skrives som a(x-r1)(x-r2) hvor a er koefficienten til x2
Svar #2
30. september 2012 af matematiklytter (Slettet)
så x2(x3+2)
jeg fandt frem til d = 0
og x = - 2
så a(x+2)(x+2)
Hvordan kommer jeg så videre derfra?
Svar #3
30. september 2012 af peter lind
I den første. Det bliver x2(x+2). Sæt det ind i udtrykket og forkort ud, hvor det er mulig
Svar #4
01. oktober 2012 af matematiklytter (Slettet)
Hvad mener du? Skal jeg bruge - 2 som x i x2(x+2)?
Svar #5
01. oktober 2012 af peter lind
Du skal lave en brøk, hvor der i tælleren står dit resultat for x3+2x2 altså x2(x+2). I nævneren skal du skrive dit resultat for 3x4+12x3+12x2
Svar #6
01. oktober 2012 af matematiklytter (Slettet)
Altså, hvis jeg forstår dig ret nu; x2(x+2)/3(x+2)(x+2)
altså de 3(x+2)(x+2), kommer af a(x-r1)(x-r2), hvor -2 bliver en dobbeltrod =
3(x-(-2)(x-(-2) =
3(x+2)(x+2)
Er jeg overhovedet på rette vej? :S
Svar #9
01. oktober 2012 af matematiklytter (Slettet)
Okay, mange tak :-)
1
---------- Er det korrekte resultat, ikke?
3(x+2)
Skriv et svar til: Faktorisér
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
