Matematik

Hjælp til andengradsligning

10. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet) - Niveau: B-niveau

Skal løse følgende andengradsligning, men kan simpelthen ikke finde ud af det

2x^2-3x+1=0

Jeg ved godt, at jeg skal finde diskriminanten ved at sige:

b^2-4*a*c

Kan det passe, at det bliver 

-(-3)^2-4*2*1 som så bliver til 17

Jeg kan bare ikke få det til at passe...

Håber nogle har tid og lyst til at hjælpe mig!


Brugbart svar (1)

Svar #1
10. oktober 2012 af nielsenHTX

D=b^2-4*a*c=(-3)2-4*2*1=9-8=1


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. oktober 2012 af mathon

             
                   2x2 - 3x = -1

                   x2 - (3/2)x = -(1/2)

                   (x-(3/4))2 - (9/16) = -(1/2)

                   (x-(3/4))2 = (-8+9)/16 = 1/16 = (1/4)2

                   x-(3/4) = ±(1/4)

                   x = (3 ± 1)/4

                   


Svar #3
10. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Har også fået diskriminanten til 1.

d>0 dvs. der er to løsninger
Og derfor bruger jeg formlerne:
1. x=-b+√d/2a
eller 2.  x=-b-√d/2a

Har fået 1. til 2.75 og 2. til -3.25
Har I også fået det til det???
- Håber på svar!


 


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. oktober 2012 af mathon

 

                         x1 = (3 - 1)/4 = 2/4 = (1/2)

                         x2 = (3 + 1)/4 = 4/4 = 1

                             


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. oktober 2012 af mathon

eller
                2x2+ (-3)x + 1 = 0

    a = 2
    b = (-3)
    c = 1


             d = b2 - 4·a·c = (-3)2 - 4·2·1 = 9 - 8 = 1

             √(d) = 1

 

                                    -b ± √(d)        -(-3) ± 1        3 ± 1
                              x = ------------  =   -----------  =  -------
                                       2a                    2·2             4


Svar #6
13. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Har næsten fået det samme svar som dig mathon, men jeg har dog fået det til -1 og -1/2.
Det er fordi, at jeg har sagt -3 i stedet for dig, som har sagt (3-1)/4 = 2/4 = 1/2
Mit problem er, at jeg ikke kan se, hvorfor man skal sige 3, når der står -3 i ligningen..
Kan du forklare mig det?


Brugbart svar (1)

Svar #7
14. oktober 2012 af mathon

 

           løsningsformlen
                                                      -b ± √(d)
                                                x = ------------            d = b2 - 4ac
                                                           2a


          er udledt på grundlag
          af ligningen
                                               ax2 + bx + c = 0

  hvorfor din ligning
                                              2x2 - 3x + 1 = 0
 
  for at du kan benytte ovenstående
  løsningsformel

  skal omskrives til
                                              2x2 + (-3)x + 1 = 0

  med
          a = 2
          b = (-3)
          c = 1

       
                  så du har for
                                              -b  =  -(-3) = 3

    
                              
                              


Svar #8
27. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Mange tak!


Svar #9
27. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. oktober 2012 af nielsenHTX

#9 c er 12 ikke 1 som du har skevet.


Svar #11
27. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Ja det fandt jeg ud af og slettede den igen.


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. oktober 2012 af mathon

b) 

                 3x2 + 12x + 12 = 0

                 x2 + 4x + 4 = 0

                 (x+2)2 = 0

                 x = -2

.................

eller

                 3x2 + 12x + 12 = 0

                     d = 122 - 4·3·12 = 122 - 12·12 = 122 - 122 = 0

                     √(d) = √(0) = 0

   løsningsformel
                                  -12 ± 0        -12
                           x = -----------  =   --- = -2
                                     2·3             6

                          

                

 

     


Svar #13
27. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Jep, er kommet frem til samme svar.
- Har en anden ligning

c) 4x2-2x-12 = 0 

a = 4
b = -2
c = -12
d = b2-4*a*c
d = -(-2)2-(4*4)*-12 = -4-(-192)
d = 188
d>0 dvs. der er to løsninger

Er der en, der kan forklare mig, om jeg har gjort noget forkert her?


Brugbart svar (0)

Svar #14
27. oktober 2012 af mathon

 

                      d = (-2)2 - (44)(-12) = 4 + 192 = 196 = 142 > 0    dvs. der er to løsninger


Svar #15
27. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Kan godt se min fejl nu.
Og har fået x til at være:
x = -3/2 eller -1,5
x = 2
 


Brugbart svar (0)

Svar #16
27. oktober 2012 af mathon

    
                ...som er korrekt

                er du ved at kunne magte det?   (der synes kun at restere nogle tegnfejl)


Svar #17
27. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Ja jeg tror godt, jeg kan finde ud af det (næsten).

Kunne jeg få dig til at kigge på denne også?
Maple giver mig bare svaret "[ ]"

d) 3x^2-x+7 = 0
a = 3
b = -1
c = 7
d = b2-4*a*c
d = (-1)2-(4*3)*7 = 1-84
d = -83
d<0 dvs. der er ingen løsning.


Svar #18
30. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Ved godt, at man ikke må skrive "op", men har virkelig brug for hjælp til denne, ville blive rigtig glad, hvis nogle kunne hjælpe mig!


Brugbart svar (0)

Svar #19
31. oktober 2012 af mathon

 

     d = -83<0

    der er ingen løsning blandt de reelle tal

                                                                                         er korrekt


Svar #20
31. oktober 2012 af KattenKetty (Slettet)

Okay godt.
Så har jeg en sidste andengradsligning:
e) 6x2+x-1 = 0

a = 6
b = 1
c = -1
d = b2-4*a*c
d = 62-(4*6)*1 = 36-24 = 12
d = 12
d>0 derfor er der 2 løsninger.
x = -b+√d/2a
x = -b-√d/2a
- Jeg er ret sikker på, jeg har lavet en fejl, for det kan da ikke passe, at jeg skal tage kvadratroden af 12?


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.