Matematik

hjælp

13. november 2012 af LW09 (Slettet)

Hej er der nogen, der kan hjælpe mig med 2 opgaver.

2. En funktion f(x) er givet ved forskriften   f(x)=2x3-2x2-2x+2

a. Bestem nulpunkterne for f(x). (Dvs løs ligningen f(x) = 0)
b. Bestem monotoniforholdene for f.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. november 2012 af peter lind

Gæt en løsning til 3. gradsligningen. Heltallige løsninger skal gå op i konstantleddet så muligheder ±1, ±2 ±1 er også en mulighed


Svar #2
13. november 2012 af LW09 (Slettet)

Hmm.. Kan du måske forklare det mere simpel


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. november 2012 af Source (Slettet)

         a)    2x3- 2x2-2x+2 = 0

                2(x3-x2-x+1) = 0

                (x3-x2-x+1) = 0

                (x -1)2·(x+1) = 0

                               brug nulreglen her

        b)    hvis f '(x) > 0 for alle x∈I, så er f(x) monotont voksende i intervallet I

               hvis f '(x) < 0 for alle x∈I, er f(x) monotont aftagende i intervallet I

               hvis f '(x) = 0 for alle x∈I, så er f(x) hverken voksende eller aftagende i intervallet I

 


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. november 2012 af Aleynaa

Okay så skal jeg lige være med igen :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. november 2012 af Andersen11 (Slettet)

I b) skal man først bestemme f '(x) og så løse ligningen f '(x) = 0 for at bestemme fortegnsvariationen for f '(x) og dermed monotoniforholdene for f(x) .


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. november 2012 af Aleynaa

I opgave a

         a)    2x3- 2x2-2x+2 = 0

                2(x3-x2-x+1) = 0

                (x3-x2-x+1) = 0

                (x -1)2·(x+1) = 0

Skal man derefter benytte nulreglen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. november 2012 af peter lind

ja


Svar #8
13. november 2012 af LW09 (Slettet)

#6


I opgave a

         a)    2x3- 2x2-2x+2 = 0

                2(x3-x2-x+1) = 0

                (x3-x2-x+1) = 0

                (x -1)2·(x+1) = 0

Skal man derefter benytte nulreglen?

- jamen har man ikke gjort det allerede?

 


Brugbart svar (0)

Svar #9
13. november 2012 af Andersen11 (Slettet)

#8

Nej, det er faktoriseret på dette trin. Man benytter så nulreglen til at undersøge, om hver af faktorerne på venstre side kan blive 0.


Svar #10
13. november 2012 af LW09 (Slettet)

#9


#8

Nej, det er faktoriseret på dette trin. Man benytter så nulreglen til at undersøge, om hver af faktorerne på venstre side kan blive 0.

er det så 

x=-1 v x=1


Brugbart svar (0)

Svar #11
13. november 2012 af Andersen11 (Slettet)

#10

Ja.


Svar #12
13. november 2012 af LW09 (Slettet)

Okay tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.