Matematik

Stamfunktion

24. februar 2013 af Line123L (Slettet)

Hej jeg har en opgave, at jeg ikke rigtig kan finde ud af. Er der nogle, der vil give en hjælpende hånd? 

Opaven:
Vis, at F(x) = 2ln(x)+x2+3x er en stamfunktion til f(x)= 2x2+3x+2 / x, x>0 


På forhånd tak 


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. februar 2013 af Andersen11 (Slettet)

At vise, at F(x) er en stamfunktion til f(x), er ensbetydende med at vise, at F'(x) = f(x) .

Differentier F(x) og vis, at det er lig med f(x) .


Brugbart svar (1)

Svar #2
24. februar 2013 af mathon

 

              F '(x) = (2/x) + 2x + 3 ≠ f(x)     hvorfor F(x) ikke er en stamfuntion til f(x)


Svar #3
24. februar 2013 af Line123L (Slettet)

Kan det passe den bliver differentieret til: Fx(x) = 21/2+2x0+3x


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. februar 2013 af Andersen11 (Slettet)

#2

Trådstarter har sikkert udeladet de vigtige parenteser, og der bør stå

f(x) = (2x2 + 3x + 2) / x = 2x + 3 + (2/x)

Med den fortolkning er F(x) da en stamfunktion til f(x) .


Brugbart svar (1)

Svar #5
24. februar 2013 af Andersen11 (Slettet)

#3

Hvis du differentierer F(x), skriver man den afledede som F '(x) . Men dit resultat er ikke rigtigt. Der indgår ikke noget x0 i denne betragtning.


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. februar 2013 af mathon

 

          #0 bør - hvis det er tilfældet - være mere agtsom over for éntydig anvendelse af parenteser


Svar #7
24. februar 2013 af Line123L (Slettet)

Hvad bliver den så differentert som? 


Brugbart svar (1)

Svar #8
24. februar 2013 af Andersen11 (Slettet)

#7

Det er jo vist i #2.


Skriv et svar til: Stamfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.