Matematik

Andensgradsligninger

23. april 2013 af phan0017 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej

Er der nogle der ved, hvad man skal skrive i ''Input'' i Geogebra, hvis man ville finde toppunktet eller nulpunkter?

   

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. april 2013 af PeterValberg

Jeg ville have skrevet:   "....og KLIK på grafen og x-aksen"

pzPfu.jpg

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. april 2013 af PeterValberg

Toppunktet kan bestemmes med kommandoen:

Ekstremum[<polynomium>]

altså hvis du har tegnet et andengradspolynomium som:  f(x) = .......
så bestemmes toppunktet som:

Ekstremum[f]

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #3
23. april 2013 af phan0017 (Slettet)

Mange tak.

Men jeg har en formlen som hedder y=2x^2+2x-4. Når jeg skriver ''Ekstremum [y], skriver den at den er udefineret. Hvad skal man så skrive i ''inputtet? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. april 2013 af PeterValberg

prøv at tegne den ved at skrive:   f(x)=2x2 + 2x - 4  i inputfeltet

ekstremum kommandoen kræver et funktionsudtryk som en funktion af x
så y =.....   dur ikke,  men det gør f(x) = .......

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #5
23. april 2013 af phan0017 (Slettet)

Nu giver det lidt mening. Mange tak for hjælpen. 


Skriv et svar til: Andensgradsligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.