Matematik
Sadelpunkt?
Et ret generelt spørgsmål.
Hvis jeg har funktionen f(x,y) = 2xy+e-xy-1 og har fundet frem til Hessematricen:
H(x,y) = y2 e-xy , e-xy(2exy + xy - 1)
e-xy(2exy + xy - 1) , x2e-xy
kan jeg se, at punktet (0,0) giver mig den indefintte Hessematrix H(0,0) = 0, 1
1, 0
Men så bliver jeg i tvivl. Jeg kan se, at funktionen i (0,0) hverken er konveks eller konkav, men er den et sadelpunkt, eller er den ikke mulig at definere?
Håber nogen kan hjælpe.
Mvh, Henrik
Svar #2
06. november 2013 af hmw (Slettet)
Kan du se, hvor jeg går galt i byen?
∂2f/∂x∂y = ∂/∂y 2y - ∂/∂y ye-xy = 2 - (1*e-xy + y * e-xy*(-x)) = 2 - e-xy - xye-xy
Det er så bare det udtryk, jeg har leget lidt rundt med.
Svar #4
06. november 2013 af Andersen11 (Slettet)
#2
Det bliver så 2 - e-xy + xye-xy til sidst. OK, så når du sætter e-xy udenfor, får du udtrykket i #0.
Så har man
det(H(x,y)) = e-xy·(x2y2 -(2exy + xy - 1)2)
Punktet (0,0) er et stationært punkt, og da det(H(0,0)) = -1 < 0 , er (0,0) et sadelpunkt.
Skriv et svar til: Sadelpunkt?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
