Andre fag

Lektiebyrde med tre a-niveau

17. november 2005 af maltbolsje (Slettet)
Jeg vil gerne høre lidt om folks erfaringer med tre a-niveaufag. Nu skal jeg snart vælge mine valgfag, og jeg kunne godt tænke mig at tage tre a-niveau:
Kemi, matematik og biologi.

Jeg har hørt, at der er en ugentlig aflevering mht. de naturvidenskabelige fag, hvis det er på højniveau. Kan nogen bekræfte/afkræfte dette udsagn?

Har nogen erfaringer med to af fagene sammen (det var vist ikke muligt at tage bio og kemi sammen), og hvad var i så fald hårdest?

Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2005 af Anna18 (Slettet)

Hej

Jeg går selv i 3.g og har valgt at have 3 højniveaufag. Det er godt nok ikke helt de samme fag som du tænker på, men engelsk, fysik og matematik.
I matematik og fysik har vi stort set en aflevering til hver uge i begge fag.
Fra 2.g og 1.g var jeg vant til en mat-afl i hver uge - det er du sikkert også. Det er ikke så slemt med to afleveringer i hver uge. Det begynder først at blive slemt når vi også har en engelsk stil for, og måske en dansk stil oveni.
Er ret sikker på at man også har en aflevering i kemi i hver uge. Ved ikke helt med biologi.
Men hvis du har lyst til at have fagene og du har mod på at arbejde lidt ekstra for det, så synes jeg bestemt du skal gøre det.

Mvh. Anna

Svar #2
17. november 2005 af maltbolsje (Slettet)

Hm, det var ca. det, jeg regnede med. Hvor lang tid bruger du på en mat. aflevring i gennemsnit? Og er der overhovedet forskel, atlså større og mindre opgaver, eller ligger det rimelig jævnt?

Min søster blev student i sommers, hun havde de samme valgfag som dig (og kemi b).

Pt. er jeg ikke helt vildt interesset i biologi, kun om celler´og arvemasse. Økologi er ikke sjovt!
Men det er den eneste positive ting i den nye reform - at kunne vælge kemi og bio på a sammen - så det skal udnyttes.

Jeg kunne godt tænke mig at tage fysik på b-niveau, men det ville betyde, at jeg kun kan have to a-niveau. Ærgerligt, da jeg med glæde ville smide fransk eller old/rel væk til fordel for fysik b. (Nej, ikke htx!)

Nåh, men jeg skal lave lektier. To afleveringer til mandag og to til 1.-2. dec. Åh, det skønne gymnasieliv.
(Jeg nyder faktisk at lave mine skr. opgaver nu, hvor forfærdeligt det end må lyde. Jeg er sikker på, at jeg på de tre år kommer til at æde mine ord)

Brugbart svar (0)

Svar #3
17. november 2005 af allan_sim

#0.
Der er skåret ned på det skriftlige arbejde i den nye reform, så der bliver ikke en aflevering pr. uge i A-niveau-fagene. Det er op til den enkelte skole, hvordan den tildelte elevtid pr. fag fordeles på antal opgaver.

Svar #4
17. november 2005 af maltbolsje (Slettet)

#3

Kommer der en "men"?
Hvad skal kompensere det skr. arbejde?

Og endnu vigtigere: Er lærerne klar over dette og villige til at give slip på "det gamle system"?

Brugbart svar (0)

Svar #5
17. november 2005 af allan_sim

#4.
"Men" er primært almen studieforberedelse, hvor der også ligger skriftlige produkter. Derudover bruges de frigjorte penge på efteruddannelse.

Ja, lærerene er (eller bør være) klar over det, og naturligvis retter de sig efter det, eftersom rettereduktionen naturligvis er justeret som konsekvens af disse tiltag. Desuden er det typisk lærergruppen selv, der indstiller til skolens ledelse, hvordan elevtiden skal fordeles.

Svar #6
17. november 2005 af maltbolsje (Slettet)

#5
Ak, så vil jeg foretrække skr. opgaver, for jeg kan ikke fordrage AT!

Har du et skøn på, hvor meget AT der er efter grundforløbet?

Brugbart svar (0)

Svar #7
17. november 2005 af allan_sim

#6.
Fra bekendtgørelsen:

"§ 68. I grundforløbet anvendes mindst 20 procent og i studieretningsforløbet mindst 10 procent af den samlede uddannelsestid til almen studieforberedelse. Uddannelsestid til gennemførelse af studieretningsprojektet indgår ikke i uddannelsestiden til almen studieforberedelse."

Hvor meget af det skriftlige arbejde, der lægges i AT er også en lokal skoleafgørelse - som så meget andet :-)

Svar #8
17. november 2005 af maltbolsje (Slettet)

#7
PIS!

Brugbart svar (0)

Svar #9
17. november 2005 af JGH (Slettet)

#7
Er det kun studieretningsfagene + de obligatoriske, der kan indgå i et AT-forløb?


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. november 2005 af allan_sim

#9.
Nej.

Brugbart svar (0)

Svar #11
17. november 2005 af JGH (Slettet)

#10
Men bliver det ikke noget rod, hvis jeg nu er den eneste fra min klasse, der har valgt fx fransk A?
Bliver det så i højere grad individulet arbejde?

Brugbart svar (0)

Svar #12
17. november 2005 af allan_sim

#11.
Jo, hvis det skulle foregå med valgfagene på tværs af hold - men det sagde jeg ikke noget om. Man kan godt forestille sig, at man eksempelvis har et AT-emne, hvor det vil være relevant at medtage psykologi, filosofi, samfundsfag eller noget helt fjerde, som ikke er en del af studieretningen. Da kan en lærer, der underviser i disse fag så forestå undervisningen i studieretningen i pågældende AT-forløb - uafhængigt af om en eller flere har valgfaget. Timerne til AT tages fra samtlige fag og uddeles så efter behov i henhold til konkrete forløb.

Brugbart svar (0)

Svar #13
17. november 2005 af JGH (Slettet)

#12
Det lyder spændende!
Altså at have et fag i AT, man ikke har, for så får man kun alt det gode.

Brugbart svar (0)

Svar #14
17. november 2005 af allan_sim

#13.
Det er er i hvert fald sådan flere af 1.g-teams har planlagt det på min arbejdsplads - det har primært været religion, filosofi og psykologi, der har været inde og belyse. Mit fag filosofi har konkret været brugt med henblik på noget indføring i basal argumentationsanalyse og logik samt arbejdet med forskellene på videnskabsbegrebet indenfor de forskellige fakulteter - naturvidenskab, samfundsvidenskab og humaniora.

Brugbart svar (0)

Svar #15
17. november 2005 af JGH (Slettet)

#14 Sådan har man ikke gjort det på vores gymnasium, men jeg kan godt nikke genkendende til hele sidste linje. Vores lærere har også lagt meget vægt på at få os til at skelne mellem de tre forskellige områder.

Skriv et svar til: Lektiebyrde med tre a-niveau

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.