Matematik
Omskrivning af differentialkoefficient
Hej,
Hvis både funktion u og y er afhængig af variablen x, hvordan man kan så vise, at:
u''/u' = - 2 y'/y - a
er det samme som:
d/dx (ln(|u'|)) = - 2 d/dx (ln(|y|)) - a?
Tak på forhånd.
Svar #1
20. februar 2014 af Jerslev (Slettet)
#0: Benyt reglerne for differentiation af en sammensat funktion.
Svar #2
20. februar 2014 af JesperHP (Slettet)
Ligner du bare skal anvende kædereglen. Men ved jo ikke hvor grundig din argumentation skal være...
d/dx log y(x) = 1/y(x) * d/dx y(x) if. kæderegel.....
så du skal "bare" foretage differentieringen af dit udtryk nummer to tænker jeg
Svar #4
20. februar 2014 af Jerslev (Slettet)
#3: Som #2 skriver har du en funktion ln(y), hvor y er en funktion af en anden variabel, x. Dermed har du en sammensat funktion af g(y(x)), hvor g(x) = ln(x).
Svar #5
20. februar 2014 af JesperHP (Slettet)
Kædereglen kaldes også for kernereglen fordi man har en funktion
g(y(x))
hvor x står inderst inde helt inde i "kernen" af funktionen...reglen siger så at man først skal differentiere det "ydre", dvs. man læser g(y(x)) som g(y) hvor man ignorerer der er et indre x, så man differentierer mht. y, hvorefter man differentierer det indre mht. x og så er man nået ind til kernen:
d/dx g(y(x)) = d/dy g(y) * d/dx y(x)
Svar #6
20. februar 2014 af Andersen11 (Slettet)
Idet y = y(x), og y ≠ 0 , har man
y'(x) / y(x) = (1/y)·(dy/dx) = d/dy(ln(|y|)) · (dy/dx) = d/dx(ln(|y|))
Svar #7
20. februar 2014 af Haxxeren
#4 og #5
Hvorfor er det I vil regne baglæns (eller har jeg misforstået noget?), når det er u''/u' = - 2 y'/y - a, der er vores startudtryk?
#6
Hvordan gik du videre fra (1/y)·(dy/dx)? Hvad med det andet led med u''/u' som giver d/dx (ln(|u'|))?
Svar #8
20. februar 2014 af Andersen11 (Slettet)
#7
Det andet led med u'' og u' foregår helt på samme måde, hvor man erstatter y med u' og y' med u'' . Om funktionen hedder y eller u' spiller vel ikke den store rolle.
Svar #9
20. februar 2014 af Haxxeren
Opdatering:
Jeg har fanget pointen nu!
Hvordan kommer jeg fra: d/dx (ln(u')) = -2 d/dx (ln(y)) - a
til: ln(u') = -2 ln(y) - ax + c?
Hvis jeg sætter integrationstegn på begge sider af lighedstegnet, så skal jeg vel ikke have konstanten, her a, med, vel?
Svar #10
20. februar 2014 af Andersen11 (Slettet)
#9
Ved at integrere mht. x på hver side. Ja, en stamfunktion til -a er jo -ax .
Svar #11
20. februar 2014 af Haxxeren
#10
Er jeg nødsaget til at integrere samtlige led til højre for lighedstegnet? Jeg kan ikke integrere venstresiden og kun d/dx (ln(y)) til højre for lighedstegnet, vel?
Svar #12
20. februar 2014 af Andersen11 (Slettet)
#11
Man integrerer alt på begge sider af lighedstegnet.
En stamfunktion til venstresiden er jo ln(u') .
En stamfunktion til højreiden er -2·ln(y) -ax + c .
Skriv et svar til: Omskrivning af differentialkoefficient
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
