Matematik

Vejledende karakterer

23. maj 2006 af hydrogen (Slettet)
Min mat-lærer er gået væk fra at give os karaktere, nu får vi i stedet procent.

Er det muligt at sige, hvor grænsen mellem 10 og 11 cirka ligger?
Jeg har ligget på 95% og 97% i de to sidste afleveringer, og en klassekammerat mener, at grænsen ligger ved 96%... min lærer vil ikke udtale sig om det.

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. maj 2006 af Quasar (Slettet)

10: Ca. 85%-95%
11: Ca. 95%-100%

Svar #2
23. maj 2006 af hydrogen (Slettet)

Er det ikke lidt ugennemtænkt, at 95% både kan være 10 og 11 ("et stort 10-tal" eller "et lille 11-tal")?

Nej, det er fint nok. Jeg håber min lærer lægger større vægt på prøver.

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. maj 2006 af allan_sim

#2.
Nej, grunden til at der er overlap (som normalt er mere end et enkelt procentpoint) er, at man også vurderes på helhedsindtrykket af besvarelsen. Før reformen blev dette helhedsindtryk ikke pointgivet - det gør det efter reformen, men omregningsskalaerne er ikke fastlagt endnu, eftersom der ikke er afholdt eksamen endniu.

Svar #4
23. maj 2006 af hydrogen (Slettet)

I en bedømmelse, hvad tæller så op i en helhedsbedømmelse, og hvad trækker ned?
Kan det ikke hurtigt blive ret subjektivt?

Brugbart svar (0)

Svar #5
23. maj 2006 af allan_sim

#0.
Helhedsindtryk:

- En forbindende tekst fra start til slut, der giver en klar præsentation af, hvad den enkelte opgave og de enkelte delspørgsmål går ud på
- En hensigtsmæssig opstilling af besvarelsen i overensstemmelse med god matematisk skik
- En dokumentation ved et passende antal mellemregninger
- En redegørelse for den anvendte fremgangsmåde, herunder den eventuelle brug af de forskellige faciliteter, som et værktøjsprogram tilbyder
- En brug af figurer og illustrationer
- En tydelig sammenhæng mellem tekst og figurer
- En redegørelse for den matematiske notation, der indføres og anvendes, og som ikke kan henføres til standardviden
- En afrunding af de forskellige spørgsmål med præcise konklusionert, præsenteret i et klart sprog og med brug af almindelig matematisk notation


Angående subjektivitet: Din lærer bedømmer over en længere periode og har derfor en god mulighed for at få en klar fornemmelse af dit faglige niveau.
I eksamenssammenhæng hvor ovenstående beskrivelser tydeligst finder anvendelse, kan der godt opstå situationer, hvor man lægger vægt på forskellige ting. Derfor er der to censorer på.

Skriv et svar til: Vejledende karakterer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.