Debat

Psykologisk eller evne

04. juni 2006 af Eagle-Eye (Slettet)
Hej,

Har lidt spørgsmål som jeg gerne vil bede jer svare på - da jeg vil mene at svarene vil varierer fra person til person, afhængig af deres egen situation, og mening:

Spørgsmålet lyder:

'Hvis en dreng/pige i fx Gymnasie/HTX whatever, ikke er så god til matematik, er det så psykologisk betinget, evne-betinget eller kan det være begge dele?'

Personligt mener jeg begge dele, da nogle når de skal forsøge at koncentrere sig, sidder med 40 andre ting i hovedet - der dermed nedsætter koncentrationsevnen og fokuseringen. Måske også evne betinget, eller måske afhængig af interesse.

Jeg tror alle kan alt, bare de selv vil. Og har "mulighed" for det, via deres koncentration og fokusering. Fx. Kan jeg godt blive god til Biologi, hvis jeg selv gad at tage mig sammen, og læse det 2-3 gange for at huske det. Måske glemmer jeg det, hvis det ikke er min interesse - men stadig, er det ikke umuligt.

//OO

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2006 af sontas (Slettet)

"psykologisk"-betinget, well altså man kan vel godt sige, at det er psykologisk betinget hvis man har viljen, eller omvendt hvis man mangler viljen til at lære. Hvis man ikke er i besiddelse af viljen til at lære, så lærer man heller ikke særlig meget.

Personligt mener jeg matematik er et af de fag, modsat dansk fx, hvor evner er det alt afgørende. Nogen bruger 15 timer på en blækregning uden at forstå det, trods viljen er der, mens andre laver dem på en time uden problemer.

Brugbart svar (0)

Svar #2
04. juni 2006 af TheKo (Slettet)

Som jeg ser det, er ens præstation afhængig af både evne og vilje (samt alle mulige ydre begivenheder, men det er ligemeget i denne diskussion).

Evnen giver mulighed for et vist potentiale og et vist bundniveau. Viljen giver så mulighed for at udnytte dette potentiale.

Simplificeret eksempel.

Axel har en høj evne og lav vilje. Han får 9.

Bent har høj evne og medium vilje. Han får 10.

Carl har lav evne og høj vilje. Han får 8.

Hjemmestrikket teori, men det lyder da meget godt ;)

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juni 2006 af AllstarHo (Slettet)

#1 - Jeg er ikke enig. Jeg mener tværtimod, at hvis man skulle vælge mellem evne og vilje er ens evner matematik i høj grad afgjort af ens vilje. Jeg har selv høje evner i matematik ifølge mine lærere og har gennem næsten hele livet fået "special" undervisning i matematik, hvor jeg skulle løse stykker fra årgangen over mig. I starten var det da meget sjovt at kunne blære sig med til ens venner, men siden jeg er kommet i gymnasiet og min undervisning er kommet ud over gange, dividere osv., er der gået en klap ned for mig mht matematik. Det siger mig intet at skulle lave trekantsberegning med cos og sin os alt det pis, når jeg aldrig vil komme til at bruge det i praksis, og derfor lærer jeg intet - selvom jeg virkelig koncentrerer mig hænger intet af det ved - så selvom jeg har "evnen" mangler jeg motivationen, som har resulteret i at jeg intet har lært de sidste to år af matematikundervisningen.

Svar #4
04. juni 2006 af Eagle-Eye (Slettet)

#3

Meget reelt eksempel, vi lærer i Mat på A-niveau, en masse som nogle af os ikke behøver eller skal bruge til noget senere i vores fremtid. Måske er motivationen for os, ikke så høj, som dem der ved de skal bruge netop den kundskab.

Skriv et svar til: Psykologisk eller evne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.