Dansk Historieopgave
Studieretningsprojekt og opgave i his/dansk i 2g?
OG
en opgave i historie og/eller dansk, der egentlig svarer til danskopgaven i 1g og historieopgaven i 2g smækket sammen og divideret med to (under den gamle reform)?
Begge skal de fylde 10-15 sider.
Svar #1
28. november 2006 af siimba (Slettet)
Dansk og/eller historie opgaven er en opgave hvor man enten kan vælge og belyse et dansk emne eller et historisk emne eller kombinere disse...
Længden af begge opgaver er op til den enkelte lærer..
(Min dansk og/eller historie opgave skulle f.eks. kun være på mellem 6 og 8 sider, mens en af de andre 2g klasser bare havde et loft på 15 sider..)
Svar #2
29. november 2006 af allan_sim
Som supplement til #1. Der tildeles 10 timers elevtid til hver opgave.
Svar #3
29. november 2006 af sprit (Slettet)
Svar #4
29. november 2006 af allan_sim
I vejledningen til bekendtgørelsen står:
"Opgaven i studieretningsfag i 2.g er tænkt som en fordybelsesopgave i de fag, der konstituerer studieretningen.
Hensigten er både at forberede eleverne til studieretningsprojektet og at give en ramme for
et forpligtende samarbejde mellem 2-3 af elevens studieretningsfag. Se i øvrigt vejledning om studieretningsprojektet.
I studieretninger med 2 fag, indgår de begge. I studieretninger med 3 fag afgør skolen, om det er den
enkelte elev, der bestemmer, hvilke fag der indgår, eller om fagene er fælles for alle elever i den pågældende
studieretning.
Problemformuleringerne vil, som det er tilfældet med studieretningsprojektet, i almindelighed være
forskellige fra elev til elev. Opgaven udføres normalt individuelt, men kan, hvis særlige forhold - fx et
studiebesøg på en aftagerinstitution eller en virksomhed - taler for det, ske i mindre hold. Det skal da
ske på en måde, hvor hver enkelt elev kan få en individuel karakter, der er medtællende i elevens standpunktskarakterer
i de berørte fag."
Kilde: http://www.uvm.dk/nyheder/gymnasiereform/documents/stxvej.pdf
Så den skal altså kunne bedømmes individuelt. I øvrigt bestemmer skolen selv mængden af elevtid til opgaverne - både studieretningsopgaven og 2.g-opgaven, så glem #2.
Svar #5
29. november 2006 af sprit (Slettet)
Jeg spørger min studievejleder...
Skal bekendtgørelsen anses som vejlende, eller "har jeg krav på" at skolen følger den?
Svar #6
29. november 2006 af sprit (Slettet)
Svar #7
29. november 2006 af allan_sim
Bekendtgørelsen overruler vejledningen, men der står ikke i bekendtgørelsen, at opgaven skal være individuel - kun at bedømmelsen skal indgå i fastsættelsen af årskarakter, hvilket normalt betyder, at der skal kunne bedømmes individuelt.
Faktisk står der stort set intet om studieretningsopgaven i bekendtgørelsen - andet end at opgaven skal skrives og at skolen fastlægger procedure.
Svar #8
29. november 2006 af sprit (Slettet)
" § 116. Der udarbejdes en opgave i almen studieforberedelse ved afslutningen af grundforløbet. I 2.g udarbejdes en opgave, der udformes i samarbejde mellem de 2-3 studieretningsfag i studieretningen samt en opgave i dansk eller historie eller begge fag.
Stk. 2. For hver af de 3 opgaver giver de deltagende lærere hver elev én intern karakter, der er medtællende i elevens standpunktskarakterer. "
Er det afsnittet, du taler om, eller er det mere (hvis ja, hvilket paragraf)?
Svar #9
29. november 2006 af allan_sim
Ja, det er afsnittet. Der står ikke mere. Dansk/historie-opgaven bliver så uddybet i et bilag, men det gør studieretningsopgaven kun i vejledningen. Så man bliver ikke så meget klogere af bekendtgørelsen....
Svar #10
29. november 2006 af sprit (Slettet)
Der er nok ikke andet at gøre nu end at spørge i morgen.
Skriv et svar til: Studieretningsprojekt og opgave i his/dansk i 2g?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.