Andre fag

Filosofi som valgfag C

25. februar 2007 af stol (Slettet)
Er der nogen med filosofi som valgfag på c-niveau, der vil sige nogle generelle ord om faget?
Er der meget klassediskussion? Kan man selv bestemme nogle af emnerne? Er der skriftlig arbejde? Læser man originaltekster (oversat?)? Er det generelt et spændende fag, der stiller krav til ens selvstændige tænkning, eller er det mere et fag, hvor man skal gengive andre personers holdninger (ligesom i religion fx)? Er der meget gruppearbejde ift. klasseundervisning, eller er det omvendt? Kan man godt lave AT-forløb med det, fx med mat eller fys? Er det et slappe af-fag, eller er det vigtigt st man læser på lektien?

Det er nogle af de spørgsmål, jeg lige kunne komme på, I må meget gerne supplere.

Brugbart svar (1)

Svar #1
25. februar 2007 af unobuno (Slettet)

1) jeg vil sige nogen generelle ord om faget. Men lad os tage det som du har stillet det op
2) ja der er en hel del klassediskussion, Det er vigtigt for at man kan finde evt. svagheder og styrker i f.eks marxisme der er dog også en hel del tid hvor læren står og taler og gennemgår. men dette kan også hurtigt udvikle sig til diskussion
3) ja man kan selv bestemme nogle af emnerne, vi har om marxisme lige nu det har vi selv valgt. dog er der en hel del der ligger fast. men det er mest perioder frem for filosoffer der er forudbestemt derudover indeholder det krav om argumentationsteori hvor du lære at gennemgå et argument for logisk gyldighed.
4) Nej der er intet skrifteligt pesum på filosofi på c-niveau. Vores lære har dog valgt at indføre to skriftlige prøver, men det står ikke i pesum at man skal det
5) ja man læser orginaltekster, og ganske rigtigt oversat, der er ikke mange der ville få meget ud af Platons Staten hvis den var på oldgræsk
6) ja det er et meget spændende fag, der kræver at man kan sætte sig ind i andres tanker (det lære man hen af vejen) og at man kan tænke selv og finde evt. svagheder. men du skal kunne gengive andre holdninger (i religion bør du nu også tænke lidt selv;))
7) der er ikke så meget gruppearbejde, men der er dog en del diskussion (jeg kunne dog godt forstille mig at det har noget at gøre med hvordan den enkelte lære kører det, så snak med en der har det eller har ahft det på dit gymnasium
8) jeg er old-school og ved ikke meget om AT tror dog godt du kunne få lidt problemer med at parre mat og fil, men har dog her på siden set en SSO der er tværfaglig i fil og fysik.
9) der er et rimlig hyggefag da man snakker meget, pensum er ikke så stort så det er ikke alverden man skal læse og det er altid hyggeligt at råbe af andre. dog vil jeg anbefale du læser og gerne to gange. Det kan sku være svært at deltage ordentligt i en disskusion når man ikke aner hvad de andre diskutere ud fra. Tekster kan nogen gange, selv om de er ultra korte, være meget kringlede

og et godt råd: styr uden om Løgstrup, den etiske fordring er ligeså velskrevet som dette indlæg:/

Brugbart svar (1)

Svar #2
25. februar 2007 af allan_sim

#0.
For at supplere #1:

a) Strukturen i undervisningen kommer meget an på lærerens stil og holdets ønsker - der er ikke fastsatte rammer.
b) Størstedelen af pensum vil bestå af originaltekster (oversat), men i den nye ordning inddrages også supplerende litteratur og andet materiale (interviews, dokumentarer, film osv.)
c) Man kan i princippet godt lade filosofi indgå i AT, men der er ofte praktiske vanskeligheder forbundet med det, da I typisk vil komme fra flere forskellige klasser og dermed ikke nødvendigvis har enslydende AT-forløb. Derimod vil en filosofilærer fint kunne komme ind som gæstelærer i et klassebaseret AT-forløb, hvor det giver mening.
d) Lektiemængden er ikke stor, men normalt er der en god sammenhæng mellem forberedelse og udbytte. Læser man ikke, vil man få vanskeligt ved at deltage kvalificeret.

Og et par bemærkninger som står i opposition til #1:

1) Der er ingen problemer i at kombinere matematik og filosofi i et AT-forløb. Der er i matematik krav om inddragelse af historiske og strukturelle aspekter. Matematikken er i mange henseender en filosofisk disciplin, selvom den sjældent fremstår sådan i gymnasiesammenhæng. Oplagte emner kunne være tidsbegrebet og uendelighedsbegrebet, men der er andre muligheder.
2) Løgstrup er en vigtig repræsentant for dansk filosofi. At han ikke skulle være velformuleret, har jeg svært ved at forholde mig til.

Svar #3
25. februar 2007 af stol (Slettet)

Jeg synes nu, at filosofi i kobling med nat/mat er det mest spændende! Men det kan jeg måske foreslå som en af vores valgfrie emner (og ærlig talt tror jeg, at jeg vil dø, hvis vores valgfrie emner kommer til at handle om marxisme :) Samf er ikke lige min ting, men måske er det mere interessant fra en filosofisk vinkel?)
Nå, men jeg takker for jeres svar. Det har været interessant at læse, og jeg har nu definitivt besluttet mig for mit c-valgfag - før stod jeg mellem retorik, datalogi og filosofi, men så blev det altså filosofi.

Skriv et svar til: Filosofi som valgfag C

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.