Matematik
ja/nej lidt integral
15. april 2007 af
The nørd (Slettet)
bare et lille spørgsmål, hvis man har en opgave der lyder red. således
funktionen f er givet ved
f(x)=-x^2+4x
det oplyses at
intralet fra 0 til 4 g(x)dx=-4
graferne for f og f afgrænser en punktmændge der har et areal.
beregn dette areal
skal man så ikke bare sige at intergalet fra 0 til 4 af f(x)-intergalet fra 0 til 4 af g(x)
dvs (-4^2+4*4--0^2+4*0)-(-4)=36
ser det rigtig ud?
funktionen f er givet ved
f(x)=-x^2+4x
det oplyses at
intralet fra 0 til 4 g(x)dx=-4
graferne for f og f afgrænser en punktmændge der har et areal.
beregn dette areal
skal man så ikke bare sige at intergalet fra 0 til 4 af f(x)-intergalet fra 0 til 4 af g(x)
dvs (-4^2+4*4--0^2+4*0)-(-4)=36
ser det rigtig ud?
Svar #1
15. april 2007 af Esbenps
Ja, man skal trække de to integraler fra hinanden for at få forskellen på arealerne.
Til gengæld forstår jeg ikke din udregning nederst. Sætter du bare x=0 og x=4 ind i f(x)? Skal du ikke lige integrere den først?
Til gengæld forstår jeg ikke din udregning nederst. Sætter du bare x=0 og x=4 ind i f(x)? Skal du ikke lige integrere den først?
Svar #2
15. april 2007 af The nørd (Slettet)
det er det jeg ikke helt forstår, for der står ikke integral tegn foran, og hvis jeg integrer den, så får jeg jo ikke samme funktion som er tegnet på en figur i opgaveformulering!! derfor er jeg meget i tvivl hvad angår det!! for hvis det skulle være helt rigtig skulle man så sige integralet af f'x og det er det samme som bare at sætte intervallet i fx med det samme
Skriv et svar til: ja/nej lidt integral
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
