Dansk
Film analyse mode
tak på forhånd
Svar #1
22. maj 2007 af SomeOneMore (Slettet)
Svar #2
22. maj 2007 af caspar.s (Slettet)
Her er en liste med de oplysninger fra linket, påhæfter mine rettelser og tilføjelser. Til at rette analyse modeller har jeg anvendt "Gennemgang af film sprogets grammatik af: Pauline Langhoff 2002"
Det skal gøre når du analysere film er at bruge filmsprogets grammatik. Ved at bruge filmens "sprog" lærer du at se hvilke virkemidler de forskellige filmskaber gør brug af.
For at analyse kan du bruge de forskellige fag termer til at beskrive hvad du ser (se listen nedenuden).
For grundliggende findes der to analyse modeller. En shot 2 shot analyse (altså hvert billed indstilling efter hinanden) eller en hel films analyse hvor man forsøger at definere dramatorugi/æstetik/tema. Der udover kan analyse om der er en eller flere hovedpersoner. Man bør se efter hvordan filmen er bygget op (anslag - point of no return - klimax osv.)
I nogle film f.eks Mike Leighs er der flere hovedpersoner - det kaldes mulitiprotagonist film (flere hovedpersoner). Et nyere eksempel er Volver.
1. Billede = sætning:
Scene = afsnit
Sekvens = kapitel
MANGLER: Et billed = 1 indstilling:
2. Billedudsnit:
Helhedsbillede
Helbillede
Halvbillede
Delbillede/nærbillede
FORKERT!
DET HEDDER:
Fuld total: Personerne domineres fuldstændig af landskabet. Sagligt eller symbolsk, orientere om i hvilke omgivelser fortællingen skal finde sted. Bruges ofte til E-shot
Total: Personerne ses i fuld figur, på samme måde som vi betragter fremmede folk på gaden.
Halv total: Personerne ses fra midt på lårene og op, som vi normalt ser de folk vi taler med.
Halvnær: Meget brugt, kommer lidt mere ind på livet af folk.
Medium shot: Brystbilled. Bruges typisk i samtaler kombineret med dialogklip.
Nær: Skaber intim kontakt. Kan bruges til at fortælle noget vigtigt (set up - pay off). Godt redskab til at vise reaktionsbilleder.
Ultra nær: Det kan ofte være svært at afgøre hvad billedet forestiller. Det er et billedudsnit vi normalt ikke ser med egne øjne.
Over the shoulder shot: Når 2 personer taler sammen viser man dem først i total/halvtotal (et såkaldt mastershot) for at etbalere situationen. Så går man ind i et medium shot, hvor man ser den person, der taler - over en den andens skulder.
Two shot: Indstilling med 2 personer i billedet.
. Kameravinkel:
Normalperspektiv
Frøperspektiv
Fugleperspektiv
MANGLER FORKLARING:
Normalperspektiv: neutralt dokumentarisk
Frøperspektiv: motivet i billedet bliver dominerende. Kan sige noget om magt, trussel eller guddommelighed.
Fugleperspektiv: motivet bliver småt og underlagt omgivelserne. Kan bruges til oversigt. Men det kan også sige noget om underlegenhed og uafvendelighed.
Lavt kamera: Bruges ofte til at gengive børns synsvinkel og oplevelse af verden - kan virke uoverskuelig.
4. Farver:
Folde, varme, symbolske
MANGLER:
Grøm regnes for at være håbets farve.
Man kan bruge farvefilter for at fortælle noget bestemt. Eks. Trier bruger altdi gule filtre.
5. Belysning:
Blødt lys (harmoni)
Hårdt lys (disharmoni)
Skyggevirkninger (uhygge, dæmoni)
RETTELSER:
Ovenlys
Baglys
Sidelys
Underlys
Modlys
Underbelyse
Overbelyse
Slagskygger
Blødt lys (varmt/rødt) = lys lamper etc.
hårdt lys (koldt/blåt) = udendørs lys
6. Fokusering:
Dybdeskarphed (alle planer er skarpe)
Skiftevis fokusering (på personer i hver sit plan)
Uskarphed (kaos)
LÆS FOKUSERING OG OPTIK!:
Normaloptik: verden som vi ser den
Vidvinkel: unaturligt bredere billedudsnit
Telelinse: en/eller flere personer er i fokus mens baggrunden er sløret - bruges til understrege at det er dem man skal fokusere på - de er de vigtigeste i verden
Rackfokus (Skiftevis fokus fra: for til mellem eller baggrund)
7. Kamerabevægelser:
Panorering (vandret billedudvidelse)
Tiltning (lodret billedudvidelse)
Zoom
Subjektivt kamera (f.eks. ved hjælp af håndholdt kamera præsenteres en personlig synsvinkel
MANGLER:
Tracking/dolly (paralel/forlæns/baglæns bevægelse med kameraet)
Subjektivt kamera = POV (Point Of View)
Swish-Pan: Hurtige panoreringer hvor motivet på billederne næsten ikke opfattes
Kran:
Håndholdt:
Steady-cam:
8. Episk-dramatisk montage:
Formidler et ydre, konkret handlingsforløb. Overvejende objektivt berettet. Tid, rum og handling hænger forklarligt sammen i én komposition
Præsenteringsmontage: Gennem helhedsbillede etableres fortrolighed med rummets helhed. Simultanitet og krydsklipning
A. Kontrastklipning (f.eks. anvendelse af blikretning og blikretningsmotiv)
B. Subjektivt billede: Kan kun iagttages fra en person i handlingens tid/rum.
Klipning i tid: Flash Back og flash ahead
9. Ekspressiv montageteknik:
Tilsigter ikke et logisk forløb, afgrænset i tid og rum.
Betoner kontrasten mellem billederne
Appellerer til medlevende fortolkning
Kontrastmotiver: Meningen fremgår af kontraster
Metaforiske billeder
Frysning
Slow- og fastmotion
Klipperytmen af meget afgørende betydning
Lydsiden har store ekspressive muligheder.
UDDYBNING/RETTELSER TIL 8. & 9 + klippeprincipper.
Eliptisk montage (springer i tid)
Scenisk montage
Amerikansk montage (lysbilled show agtigt)
Hip hop montage: rytmiske klip understreget af skarpe billeder til skarpe lyde (Darran afno
Krydsklip
Last-minute-rescue
Parallele klip
Scenisk klip
Eliptisk klip
Analog klip
Match-cut
Metaforiske klip
Tematiske klip
Cut-away-from-sex
Cut-away-from-death
Jump cut
deækbilleder
Sporvognsklip
Overblænding
Split-screen
Wipe
10. Lydsiden:
A. Synkron lyd: Tale (monolog/dialog), Musik (lydkilde i billedfeltet) Reallyd
B. Asynkron lyd: Redskab til at styre seerens opmærksomhed, følelser og opfattelse i en bestemt retning:
Offscreen fortæller, Underlægningsmusik, Effektlyt.
DERUDOVER:
Dramtorugi:
Anslag
Præsentationen
Uddybning
Point of no return
Konfliktoptrapning
Konfliktløsning/klimaks
Udtoning
setup - payoff
suspense><overaskelse
Denotation (kernebetydning - tingen i sig selv/obejektiv)
Konnotation (medbetydning - tingen oplevet subjektivt)
Svar #3
22. maj 2007 af caspar.s (Slettet)
Svar #4
22. maj 2007 af SomeOneMore (Slettet)
Dog er jeg ikke uenig i, at det virker mere professionelt, hvis man formår at bruge fagterm. Man skal bare passe på, at en filmanalyse i dansk ikke bliver en teknisk filmanalyse, da henblik hermed ofte er handling og billede (symboler, signaler, person og alt det der ligesom i noveller).
Svar #5
23. maj 2007 af caspar.s (Slettet)
Ligesom det er helt essentielt at vide hvornår der er tale om eliptisk og scenisk klipning - fordi det undstreger som regel handlingen.
Men nu gav jeg ikke nogen videre forklaringen på dramaturogien men den er også vigtig i dansk.
En sidste ting jeg ikke uddyber er denotationer/konotationer som også er væsentlige i forhold til faget dansk. Begreber kender man jo når man analysere billeder.
Fakta/Fiktions koder fik jeg vist heller ikke med, men de bruges også i dansk når man analysere dokumentar og mockamentry.
Desværre er der man dansk lærere som ikke ved hvordan de skal analysere film (fordi det er noget nyt for dem) Men derfor kan man som elev stadig godt forberede sig grundigt.
Skriv et svar til: Film analyse mode
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.