Matematik

Stamfunktion

23. august 2004 af bml (Slettet)
Hej..
Jeg skal finde stamfunktionen til følgende funktion:

f(x)=4^(2x-1)

Jeg har ikke rigtig nogen ide om hvordan det skal gøres, så håber der er nogen som kan hjælpe..
På forhånd tak..

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. august 2004 af Lurch (Slettet)

Omskriv til
f(x)=4*4^(2x) <=>
INT[4*4^(2x)dx]=4*INT[4^(2x)dx]

der må stå i din bog hvordan a^(kx) integreres

Brugbart svar (0)

Svar #2
23. august 2004 af Little M (Slettet)

En anden måde er substitions måden.

Sæt t = 2x -1, dt/dx = 2 <=> dx=1/2 dt
Så får du: (1/2)int(4^t)
Som helt sikkert står i din bog.
Derefter sætter du bare 2x-1 ind på t's plads.

Skriv et svar til: Stamfunktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.