Matematik
Integrering
28. august 2004 af
Gloom (Slettet)
Hjælp!!!
Jeg har en stamfunktion der hedder:
F(x)=6x-(3/2)*x^2+k
Så skal jeg finde k, så den nye graf som har linjen med ligningen y=3x+2 som tangent.
Hvordan finder jeg mit k?
Mvh. Jesper.
Jeg har en stamfunktion der hedder:
F(x)=6x-(3/2)*x^2+k
Så skal jeg finde k, så den nye graf som har linjen med ligningen y=3x+2 som tangent.
Hvordan finder jeg mit k?
Mvh. Jesper.
Svar #1
28. august 2004 af Lurch (Slettet)
du ved tangenten skal have hældningen 3, så du finder f(x), og løser f(x)=3
der hvor tangenten skær F(x), må der ligeledes gælde, at
F(x)=y <=> 6x-(3/2)x^2+k=3x+2
her kender du jo x, som har den x-værdi du fandt ved f(x)=3
der hvor tangenten skær F(x), må der ligeledes gælde, at
F(x)=y <=> 6x-(3/2)x^2+k=3x+2
her kender du jo x, som har den x-værdi du fandt ved f(x)=3
Svar #4
28. august 2004 af Lurch (Slettet)
nej, når du skal finde differentialkvotienten skal du jo bruge F'(x)=f(x), så du skal differentiere din F(x)
Skriv et svar til: Integrering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
