Historie

AT - Historie/Idræt - Kampkunst

22. maj 2008 af Magicfingers (Slettet)
Hej,

Mig og en kammerat har så valgt at arbejde om "Kampkunst", med fokus på kampsportens rolle i samfund før i tiden og så i nutiden.

Er der nogle der eventuelt kunne rette/tage et kig på vores problemformulering?

1. Hvilken rolle spillede kampsport i det gamle asiatiske samfund? Og hvilken rolle spiller det i dag?
2. Hvad definerer man som at værende en kampsport? Og hvor går grænsen (hvis der er nogen)?
3. Er der mere i nogle kampsport end at lave folk om til dræbermaskiner?
- Hvad forskelle er der på de to kampsport: Krav-maga og Tai-Chi.
4. Hvad indflydelse har den teknologiske udvikling haft på kampsport?
5. Hvad er kampsport set fra et samfundsvidenskabeligt synspunkt og fra et humanistisk synspunkt?
6. Hvad er forskellen på kampsport i fortiden og i nutiden?

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. maj 2008 af Da-ted (Slettet)

Der er rigtigt meget redegørelse og lidt analyse og vurdering, hvilket er det der trækker jer op til en prøve så i burde prøve at få indflettet lidt analyse og diskussionsspørgsmål. Ellers kan nogen af spørgsmålene slås sammen.. fx 4 og 6 er jo oplagt at slå sammen til ét spørgsmål der kan ligge i forlængelse af spørgsmål 1

Svar #2
22. maj 2008 af Magicfingers (Slettet)

Problemstilling
1. Hvad var kampsportens rolle i datidens samfund? (Bare generelt)
2. Hvad formål tjente en kampsport? Har kampsport fået et andet formål i et vist omfang?
a. Hertil inddrages analyser af Krav-maga og Kali.
3. Hvad er kampsport blevet til i dag, sammenlignet med hvad det var dengang?

Hvad syntes i om den her?

Tak for hurtig respons Da-ted.

Svar #3
22. maj 2008 af Magicfingers (Slettet)

Problemformulering
1. Hvad rolle havde kampsporten i det gamle Japan?
2. Var der mere til kampsport end blot at slå folk fordærvede? (Er der et filosofisk niveau?)
3. Hvorfor blev kampsporten udviklet? Alternativer til kampsporten?
a. Humanistisk og videnskabelig analyse af dets rolle.
b. Vurdering af dets betydning for diverse samfund.
4. Hvordan er fokusset blevet skiftet i dag? Er man gået væk fra de gamle idealer?
5. Hvordan har specifikke kampsports grene udviklet sig, nu da man har supercomputere til at simulere og den nødvendige viden til at optimere diverse slag og spark? (Kender fysikkens love)
6. Har kampsporten i dag stadigvæk den store spirituelle, ideologiske og filosofiske værdi som den havde engang?

Her er problemformuleringen.

I må lige undskylde min dobbel post.

Brugbart svar (0)

Svar #4
22. maj 2008 af Bankier (Slettet)

Tænk på det taksonomiske niveauer: redegørelse - analyse - perspektivering og vurdering.

Redegør for selve teknikkerne. Formålet med kunst-arten. Dødbringende eller passificerende. Hvilke teknikker grenen indeholder - nedtagninger som judo eller spark og slag som i karate.

Karate er træning for krop og sind.

Link www.karateklub.dk indeholder beskrivelser af teknikker og historien.

Er indehaver af 2. dan, Go-ju Ryu Karate do.


Skriv et svar til: AT - Historie/Idræt - Kampkunst

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.