Matematik

Faktorisering

26. maj 2008 af MissMandy (Slettet)
Jeg har fået til opgave at faktorisere følgende polynomium:

f(x) = 4x^3 + 20x^2 - 107x + 102

Jeg har sat min lommeregner (TI-89) til at gøre det, men jeg får svaret:

f(x) = 4(x-2)(2x-3)(2x-17)

Da jeg meget gerne vil have at der kommer til at stå "x" i stedet for "2x" de to steder, skal jeg sætte det uden for parantesen. Men det har vi ikke lært endnu.

Er der nogle, der kan hjælpe?

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2008 af mathon

f(x) = 4(x-2)(2x-3)(2x-17) = 4(x-2)*2*(x-(3/2))*2*(x-(17/2))

f(x) = 16(x-2)*(x-(3/2))*(x-(17/2))


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj 2008 af Rochester (Slettet)

#0.
Hmm. Lige en notits.

4x³ + 20x² - 107x + 102
=
(x-2)(2x-3)(2x+17)
=
(x-2)*2*(x-(3/2))*2*(x+(17/2))
=
4(x-2)(x-(3/2))(x-(-17/2))

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. maj 2008 af mathon

OK
f(x) = 4(x-2)(2x-3)(2x-17) havde #0 faktoriseret forkert

da

f(x) = 4x^3 + 20x^2 - 107x + 102 = (x-2)(2x-3)(2x-17)
og dernæst
(x-2)(2x-3)(2x-17) = (x-2)*2*(x-(3/2))*2*(x-(17/2)) = 4(x-2)*(x-(3/2))*(x-(17/2))

f(x) = 4(x-2)*(x-(3/2))*(x-(17/2))


kommentar:
kan man ikke engang STOLE på MissMandy længere!!!:-)

Brugbart svar (0)

Svar #4
26. maj 2008 af Rochester (Slettet)

Er det kun min lommeregner der får (x-2)(2x-3)(2x+17)? Dvs. størrelsen (2x+17) tilsidst.

Svar #5
26. maj 2008 af MissMandy (Slettet)

#3 - Det var hvad min lommeregner skrev. :s

#4 - Nej, det er en tastefejl, den skal hedde +17.

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. maj 2008 af mathon

#4

ikke kun DIN lommeregner
jeg har lavet sjuskefejl (og troet på MissMandy endnu engang - ikke tilrådeligt)

f(x) = (x-2)(2x-3)(2x+17) = 4(x-2)(x-(3/2))(x-(-17/2))

...uden dig var det forblevet en VÆRRE gang rod...:-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. maj 2008 af Kristoffer Fage (Slettet)

Det må man vidst kalde en "MATHON".

(Henviser til https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=404757 , svar #14).

PS. Jeg er Goffer og ikke bitter ;) Synes bare jeg måd udnytte mig af chancen da det ikke er så tit vi ser dig lave en sjuskefejl ;).

Skriv et svar til: Faktorisering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.