Matematik
Faktorisering
f(x) = 4x^3 + 20x^2 - 107x + 102
Jeg har sat min lommeregner (TI-89) til at gøre det, men jeg får svaret:
f(x) = 4(x-2)(2x-3)(2x-17)
Da jeg meget gerne vil have at der kommer til at stå "x" i stedet for "2x" de to steder, skal jeg sætte det uden for parantesen. Men det har vi ikke lært endnu.
Er der nogle, der kan hjælpe?
Svar #1
26. maj 2008 af mathon
f(x) = 16(x-2)*(x-(3/2))*(x-(17/2))
Svar #2
26. maj 2008 af Rochester (Slettet)
Hmm. Lige en notits.
4x³ + 20x² - 107x + 102
=
(x-2)(2x-3)(2x+17)
=
(x-2)*2*(x-(3/2))*2*(x+(17/2))
=
4(x-2)(x-(3/2))(x-(-17/2))
Svar #3
26. maj 2008 af mathon
f(x) = 4(x-2)(2x-3)(2x-17) havde #0 faktoriseret forkert
da
f(x) = 4x^3 + 20x^2 - 107x + 102 = (x-2)(2x-3)(2x-17)
og dernæst
(x-2)(2x-3)(2x-17) = (x-2)*2*(x-(3/2))*2*(x-(17/2)) = 4(x-2)*(x-(3/2))*(x-(17/2))
f(x) = 4(x-2)*(x-(3/2))*(x-(17/2))
kommentar:
kan man ikke engang STOLE på MissMandy længere!!!:-)
Svar #4
26. maj 2008 af Rochester (Slettet)
Svar #5
26. maj 2008 af MissMandy (Slettet)
#4 - Nej, det er en tastefejl, den skal hedde +17.
Svar #6
26. maj 2008 af mathon
ikke kun DIN lommeregner
jeg har lavet sjuskefejl (og troet på MissMandy endnu engang - ikke tilrådeligt)
f(x) = (x-2)(2x-3)(2x+17) = 4(x-2)(x-(3/2))(x-(-17/2))
...uden dig var det forblevet en VÆRRE gang rod...:-)
Svar #7
27. maj 2008 af Kristoffer Fage (Slettet)
(Henviser til https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=404757 , svar #14).
PS. Jeg er Goffer og ikke bitter ;) Synes bare jeg måd udnytte mig af chancen da det ikke er så tit vi ser dig lave en sjuskefejl ;).
Skriv et svar til: Faktorisering
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
