Andre fag

SSO, Fysik eller Historie?

03. oktober 2004 af Duc_de_monde (Slettet)
SSO'en nærmer sig, og jeg har endnu ikke klargjort for mig selv hvad jeg vil skrive i.

Indtil da er valget cuttet ned til at være mellem fysik eller historie.

Jeg har siden barndommen haft en ekstraordinær stor interesse i historie, hvor andre jævnaldrende læste "Hans og Grethe" læste jeg om den Amerikanske Borgerkrig. Derfor tilfalder det mig naturligt at vælge historie fra det punkt.

Det andet fag som har min store passion er fysik. Ligesom historie faldt min interesse på fysikken i en tidl. alder, og jeg har derfor også overvejet dette fag.

Jeg klarer mig i begge fag til 10. Så på det faglige plan står jeg rimelig ens. Problemet er mere med opgaven i sig selv.
I historie kræves det at du har et godt og velformuleret sprog, som i dansk, for at hæve karakteren den sidste stykke. Til min store ærgelse er dansk og det at formulere sig skrifteligt i et fint sprog, mit største problem. Derfor trækker det ned for mit vedkommende, ang. om jeg skal vælge historie.

I fysik skal der indgå et eksperiment i selve opgave ugen, og jeg tænkte at ved at udføre et eksperiment over 2 dage, har jeg pludselig kun 5 dage til selve opgave skriveriet. Jeg er ellers god til at forstå fysik, og deltage i undervisningen, men at overføre teori til praksis har været et irritationsproblem for mit vedkommende. Bliver eksperimentet dårligt trækker det ned.

Jeg står derfor med 2 fag, jeg nogenlunde fagligt har de samme kompentencer i, og i begge en problemstilling.

I historie havde jeg tiltænkt mig af emnevalg at skrive om: 1) Årsagerne til 1. verdenskrig (eftersom det var mit emne i 2.g. opgaven, derfor kunne jeg tackle opgaven på ny, og undgå de tidl. fejl).
I fysik havde jeg tænkt på at skrive om mekanik med specifikation indenfor Newtons Love (minus spektrum forsøgene), hvis det da ikke er alt for obligatorisk. (niveaumæssigt).

Men som den sidste idé havde jeg også tænkt på et tværfagligt emne mellem fysik og historie, men jeg er i tvivl om hvormeget formler og forsøg der skal med, for at indfri kravene.
Jeg havde ellers tænkt på emner som: 1) Newton igen (blot mere historisk omkring hans personlighed og samtid). 2) Einsteins Relativitets Teori 1, og hans samtid (tror bare emnet bliver lidt for svær, har ellers læst et par bøger om emnet). 3) Gallilei og hans samtid. Evt. indrage Kepler, Copernicus.

--------------------------------------------
-------------------

Har i selv erfaring indenfor disse to fag, ville gode råd være yderst velkomne. Eller idér til andre emnevalg, eller blot alm. rådgivning ville jeg også være meget glad for.

Jeg sidder nemlig i et stort dilemma, som til modsætning for mange andre, vedkommer et af 3.G's vigtigste faglige prøvelser.

mvh Le Duc.

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. oktober 2004 af frodo (Slettet)

1) Du må så vidt jeg har fprstået ikke skrive om samme mene som du skrev om i 2.g. Ellers er det jo også for let.

2)Tror også det bliver svært at lave det tværfaglige.Simpelthen fordi de to fag er så langt fra hinanden. Det vil jo ikke være direkte linket sammen. Kun indirekte.

3) Jeg tror ikke det bliver så svært at koble teori og praksis sammen som du gør det til.

4)Du kunne jo bare kaste dig over opgaven så hurtigt du kan komme til det, og så få teoridelen overstået

5) Jeg ville nok vælge fysik ud fra ovenstående.

6)Man hører om mange der falder igennem med historie.

Brugbart svar (1)

Svar #2
03. oktober 2004 af Dana (Slettet)

Jeg er enig med Frodo i, at man ikke må skrive om det samme emne som i 2.g, det måtte man ihvertfald ikke da jeg skrev opgave:o) Reglerne har måske ændret sig?
Jeg ville klart vælge historie, og det gjorde jeg også...
Jeg vil dog lige tilføje, at jeg var en dør til fysik og alt i den boldgade, så måske jeg ikke er den bedste til at give råd på det punkt:o)

Svar #3
03. oktober 2004 af Duc_de_monde (Slettet)

Hvordan kan jeg begynde på teorien allerede nu, når faglæereren først uddeler spørgsmålet ugen før?

Jeg vælger jo kun det overordnede emne, så derfor er det da ikke hensigtsmæssigt at skrive teori til 10 gange SSO opgave teori afsnit.

Man må ikke direkte tage en opgave man allerede har skrevet, men det er vel ikke forkert blot at tage samme tema/emne?

Brugbart svar (1)

Svar #4
03. oktober 2004 af Dana (Slettet)

Jeg er næsten 100% sikker på, at du ikke engang må vælge samme emne igen. Det skal være noget helt nyt, og vist også et emne I ikke har gennemgået i klassen. Jeg skulle ihvertfald vælge noget vi ikke havde haft før, også for at man kan vise, at man selv kan finde materiale....

Brugbart svar (1)

Svar #5
03. oktober 2004 af Damon (Slettet)

http://www.emu.dk/gym/projektarbejde/eksamen/3g.html

Der bliver set strengt ned på at skrive SSO om et emne man har haft i en af de andre 2 års store opgaver - da man har læst teorien en gang og derved får et enormt forspring.

Brugbart svar (1)

Svar #6
03. oktober 2004 af frodo (Slettet)

#3: jeg mente heller ikke nu! Mente bare at hvis du får opgaveformuleringen fredag, og du ikke kan komme til forsøgsfaciliteter før mandag, har du jo hele weekenden til at skrive noget teori.
Jeg forstod det bare som om, at du havde for lidt tid.

Svar #7
03. oktober 2004 af Duc_de_monde (Slettet)

hmmm. et værk/emne der er gennemgået må ikke være emnevalg til SSO. Så må jeg vist droppe alt omkring Newton desværre -som jeg havde tænkt mig, og en del af mekanikken. :(

Dvs. hvis det er tværfagligt bestemmer jeg også selve titlen? Dvs. jeg kan gå igang nu i teorien? ;O

Har i nogle gode ideer til tværfaglige emner mellem historie/fysik.

Brugbart svar (1)

Svar #8
03. oktober 2004 af 7419 (Slettet)

#5: Det lyder da lækkert. Så kan man jo skrive 3.g opgaven i sommerferien mellem 2.g og 3.g :) Regner med enten at skrive om noget, hvor jeg kombinerer samfundsfag med filosofi (en sammenligning af Karl Marx og John Locke f.eks.) eller dansk med filosofi (inddrage Nietzsche i forbindelse med noget Hemmingway).

Brugbart svar (1)

Svar #9
03. oktober 2004 af *A* (Slettet)

Altså i de fleste fag kan man skrive nogen ting inden opgaven går i gang. REsume og overordnet analyse/fortolkning af en bog, redegørelse af en periode (kort eller længere) i historie, eller forklare teori til de naturvidenskabelige fag. Det hedder jo også at problemformuleringen ikke må komme som en overraskelse for eleven (selvom den selvfølgelig ikke må være kendt på forhånd) så man kan vel selv skyde sig ind på hvad det er man skal arbejde med og derfor også gå i gang med det inden selve opgaveugen.

Brugbart svar (1)

Svar #10
04. oktober 2004 af Lurch (Slettet)

En logisk indgangvinkel til en opgave med både fysik og historie, kunne være videnskabsteori! F.eks Thomas Kuhn bygger sin meget populære om omdiskuterede videnskabsteori på videnskabshistorie. Men hvordan det skal twistes, så du kan få opgaven ind under et specielt fag ved jeg ikke.

Brugbart svar (1)

Svar #11
04. oktober 2004 af michael.padowan.dk (Slettet)

Man må ikke engang skrive inden for samme område i SSO, som man har skrevet dansk- eller historieopgave i. Jeg skrev f.eks. om verdenskrisen og følgerne i Europa og Danmark. Derfor er mellemkrigstiden udelukket som område i SSO.

Brugbart svar (1)

Svar #12
04. oktober 2004 af zIOn (Slettet)

Det gælder ikke for min skole padowan.
Jeg har selv forhørt mig om jeg kan skrive om romerriget på ny, opgaven må bare ikke ligne den anden for meget. Det lyder skørt, men det er op til lærerne selv at vurdere om opgaven er trukket ud af den anden, og altså ikke et spørgsmål om emne eller område.

Til trådens forfatter må jeg tilkendegive at jeg er i præcis den samme situation. Indtil for en uge siden var jeg overbevist om at jeg skulle skrive i historie, men efter et godt oplæg fra min fysiklærer er jeg kommet i tvivl.
Med hensyn til fysik skal du ikke regne med at et godt forsøg vil garantere dig en god karakter. Den analyserende del af forsøget skulle eftersigende være meget vigtig for karaktergivningen.

Brugbart svar (1)

Svar #13
04. oktober 2004 af michael.padowan.dk (Slettet)

Jeg troede, at gymnasiebekendtgørelsen gjaldt alle gymnasier.

Brugbart svar (1)

Svar #14
04. oktober 2004 af zIOn (Slettet)

Nu ikke intrigant, hr. :)
Jeg ser gerne at du finder hvor i gymnasiebekendtgørelsen der står, at en SSO i historie ikke må skrives indenfor samme område som historieopgaven i 2.g.
Så skal jeg må glæde bringe det videre til min historielærer.

Brugbart svar (1)

Svar #15
05. oktober 2004 af michael.padowan.dk (Slettet)

Vores lærer har givet os et udsnit af det, så jeg kan ikke give dig et sidetal.

Brugbart svar (1)

Svar #16
05. oktober 2004 af zIOn (Slettet)

Vores skoleinspektør informerede os i dag, og ja, man må gerne vælge indenfor samme område i f.eks. historie. Kravet er at opgaven skal skrives indenfor en anden epoke af området.

Dette er det eneste jeg har kunnet finde, jvf. http://www.nyborg-gym.dk/projekt/Gymnasiebekendtgørelsen1.htm:

2.3
I samråd med vejlederen skal eleven vælge område for opgaven. Området skal afgrænses på en sådan måde, at der kan udformes en titel, som sikrer, at der ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra opgaver, herunder dansk- og historieopgaven, som tidligere er blevet afleveret og rettet. Eleven skal senest 6 uger inden opgaveugens start aflevere en blanket med navn og klasse samt det valgte fag og område.

Jeg tror heldigvis du tager fejl Michael ;-)

Brugbart svar (1)

Svar #17
05. oktober 2004 af michael.padowan.dk (Slettet)

Du skrev

"I historie havde jeg tiltænkt mig af emnevalg at skrive om: 1) Årsagerne til 1. verdenskrig (eftersom det var mit emne i 2.g. opgaven, derfor kunne jeg tackle opgaven på ny, og undgå de tidl. fejl)."

Eftersom "ikke kan ske genanvendelse af afsnit fra opgaver, herunder dansk- og historieopgaven, som tidligere er blevet afleveret og rettet." kan du godt tackle den påny, men ikke undgå "tidligere fejl", eftersom du ikke må kunne genbruge noget.

Brugbart svar (1)

Svar #18
05. oktober 2004 af michael.padowan.dk (Slettet)

(Så det er åbenbart kun på vores gymnasium, at også samme område er totalt udelukket.)

Brugbart svar (1)

Svar #19
05. oktober 2004 af zIOn (Slettet)

Det er sikkert noget din lærer og de andre historielærerne har besluttet. I dit tilfælde er det sikkert umuligt at skabe en formulering af historieopgaven der forhindrer afskrift fra den tidligere opgave. Generelt bør folk dog have lov til at vælge det samme område, så det er sært hvis din skole kører med den politik.
Mit tidl. og måske fremtidige emne, romerriget, spænder så vidt at der sagtens kan formuleres adskillige opgaver uden problemer, selv i tilfældet at mange vælger at skrive om romerriget. Det skal lærerne nemlig også tage højde for.

Og i øvrigt, hvad planlægger du at studere efter endt studentereksamen?

Svar #20
05. oktober 2004 af Duc_de_monde (Slettet)

Mig? Datalogi på Universitetet.

Har i længere tid undersøgt MIT i USA, det kunne være en mulighed.

Skriv et svar til: SSO, Fysik eller Historie?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.