Matematik

haster

29. september 2008 af Khao Liam (Slettet)

Bestem det andengradspolynomium, der har rødderne x1 og x2, og hvis graf går gennem punktet P:

x1=-2   x2=3    P(1,10)

jeg kan ikk få den til at stemme over ens..

har brugt f(x) = a (x-x1)(x-x2)

hjælp!


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. september 2008 af the87boy (Slettet)

Hvis vi indsætter x1 og x2, som jeg regner med, du mener:

f(x)=a*(x+2)*(x-3)

Herefter kan vi indsætte punktet P:

10=a*(1+2)*(1-3)

Herefter er det bare at isolere a


Svar #2
29. september 2008 af Khao Liam (Slettet)

a = 5/3 ? ikk?


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. september 2008 af juventuz (Slettet)

#2 hvis du mener a=-5/3 er det korrekt ;-)


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. september 2008 af janko (Slettet)

Det givet, at andengradspolynomiumet har rødderne x1 =  - 2 og x2 = 3. Graf går gennem punktet P, P(1,10)

1)    Vi benytter, at   f(x) = a*(x-x1)(x-x2)

                                  f(x) = a*(x+2)(x-3)

Det er givet, at grafen går gennem punktet P(1,10), hvor af vi kan benytte, at f(x)=y=10 samt x=1. hvorfor:

2)                           10 = a*(1+2)*(1-3)

                               10 = a*(3)*(-2)

                               10 = - 6a

                               a   = -10/6

                               a   =  -5/3


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. september 2008 af mathon

...så ved brug af ovenstående
og
sammenligning med
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=580202

...må det vel kunne gå...:-)


Svar #6
30. september 2008 af Khao Liam (Slettet)

hehe tak.. jeg fik det til at passe i morges .. :D


Skriv et svar til: haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.