Matematik

Isolering

25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

Hej jeg har en opgave der lyder:

Isoler d i formlen a2 + bd - c2

Problemet er jeg ved ikke hvordan jeg skal isoler det når der ikke står noget '=' tegn.

Håber nogen kan hjælpe med at fortælle hvordan man gør :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. januar 2009 af Jerslev (Slettet)

#0: Du mangler et lighedstegn, for ellers kan du ikke regne på det.


Svar #2
25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

fordi det var næsten skreget helt ud, der står:

a2 + bd = c2


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. januar 2009 af Jerslev (Slettet)

#2: Ah - har du så selv noget bud nu? =)


Svar #4
25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

a2 + bd = c2
a2 + b = c2 / d
a2 + b - c2 = d
 

er det rigtigt ? :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. januar 2009 af Jerslev (Slettet)

#4: Nej. Du laver fejl fra 1. til 2. linje.


Svar #6
25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

hvad er fejlen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. januar 2009 af Jerslev (Slettet)

#6: Du dividerer igennem med d, men har glemt at dividere a^2 med d.


Svar #8
25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

a2 + bd = c2
a2 / d + b = c2 / d
a2 - b - c2 = d

er det så sådan, ellers forstår jeg det ikke


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. januar 2009 af Jerslev (Slettet)

#8: Nej, det er det heller ikke. Prøv at starte helt forfra og trække a^2 fra på begge sider til at starte med.


Svar #10
25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

a2 + bd = c2

a2/a2 + b = c2 / d

b = c2 / d

b + c2 = d


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. januar 2009 af mr.cloxx (Slettet)

Hint: bd=c2-a2

#10: Hvad skal Du nu gøre?


Svar #12
25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

så fjerner a og c jo hinanden? :)


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. januar 2009 af Jerslev (Slettet)

#12: Nej. Det gør de ikke.


Svar #14
25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

jamen argh, kan virkelig ikke se det logiske i det :D


Brugbart svar (0)

Svar #15
25. januar 2009 af Jerslev (Slettet)

#14: Okay, hvis jeg nu løser den for dig, så skriver jeg lige forklaringer på, så kan det være, at du kan se det. :)

Vi har:

a^2 + bd = c^2

Jeg trækker a^2 fra på begge sider:

a^2 + bd -a^2 = c^2 -a^2  <=> bd = c^2 - a^2

Jeg dividerer med b på hver side under antagelse af, at b ikke er 0.

bd / b = (c^2-a^2)/b <=> d = (c^2 - a^2)/b.


Svar #16
25. januar 2009 af mathi4293 (Slettet)

argh, så forstår jeg det :)


Skriv et svar til: Isolering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.