Matematik
Faktorisering af polynomie
Hey, kan jeg få lidt hjælp til faktorisering af dette polynom :D ?
p(x) = x6-18x4-25x3+74x2+190x+168
?? og hvordan finder jeg rødderne ??
Svar #1
18. februar 2009 af Daniel TA (Slettet)
Det ser træls ud, er det uden brug af lommeregner? Du finder rødderne ved at sætte p(x)=0
Svar #4
18. februar 2009 af Daniel TA (Slettet)
Okay, så er der en funktion på din lommeregner der hedder factor. Den kan du bruge til at faktorisere din funktion.
Svar #6
18. februar 2009 af Daniel TA (Slettet)
Bare skriv factor( "dit polynomium") og så får du en faktorisering
Svar #7
18. februar 2009 af zazazazaza (Slettet)
Min lommeregner siger (x-4)*(x-3)*(x2+2x+2)*(x2+5x+7)
men facitlisten siger (x-4)*(x-3)*(x4+7x3+19x2+24x+14) ????
Svar #12
18. februar 2009 af zazazazaza (Slettet)
Jeg kan stadig ikke for det til at gå op når jeg ganger de to paranteser.
Svar #14
18. februar 2009 af zazazazaza (Slettet)
(x2+2x+2)*(x2+5x+7)
x2*x2 = x4
x2*5x = 5x3
x2*7 = 7x2
2x ~ x2*x2 = x4
osv. ?? er lidt lost
Svar #15
18. februar 2009 af Jerslev (Slettet)
#14: Lad os se, hvad jeg får:
(x^2+2x+2)(x^2+5x+7) = x^2*x^2 + x^2*5x + x^2*7 + 2x*x^2+2x*5x + 2x*7 + 2*x^2+2*5x+2*7 =
x^4 +14 + 19x^2 + 7x^3 +24x.
Svar #17
18. februar 2009 af zazazazaza (Slettet)
det er vel bare de to tal i de to første paranteser ikke? 3 og 4
Svar #18
18. februar 2009 af zazazazaza (Slettet)
altså for di det giver 0 når man indsætter dem på x's plads
