Matematik
andengrads???
hej igen
jeg har igen et lille problem med andengradspolynomier?? vil i ikke nok være søf at hjælpe???
jeg skal skrive en forskrift for en andengradspolynomium, hvor jeg har tre af punkterne, den skær i:
jeg skal skrive dem i formlen: y=ax^2+bx+c
den første lyder:
(1,0), (5,0) og (0,3)
den første fandt jeg ud af at den skær y-aksen i (0,3) og rødderne er henholdsvis 1 og 5 og satte dem ind i ligningen:
Y=a(x-r1)(x-r2)
og kom frem til: y=3/5x^2-18/5x +3
men problemet opstår, når den skær i punkterne: (-1,0), (3,0) og (1,2)
her ved jeg ikke, hvor den skær y-aksen og ved derfor ikke. går ud fra at (1,2) må være toppunktet, men alligevel ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal løse opgaven??? please hjælp mig???
Svar #2
10. marts 2009 af richgirl (Slettet)
det er lig det, der er mit problem, jeg ved ikke, hvor jeg skal indsætte (1,2)??? jeg er klar over, at a skal isoleres, men (1,2) fatter jeg ikke hvor det skal være...
Svar #3
10. marts 2009 af nmcaan (Slettet)
(0,3) (1,0) og(5,0)
den først a*0^2+b*0+c=3 og så videre til sidst for du så to ligninger med to ubekendte
Svar #4
10. marts 2009 af richgirl (Slettet)
den første af opgaver kan jeg godt finde ud af, den har jeg jo allerede løst, det er mest nummer to, hvor punkterne er(0,-1), (0,3) og (1,2)?? jeg har jo ikke mit Y???
please someone help me???
Svar #7
10. marts 2009 af richgirl (Slettet)
ok det er det!!!
tusind tak for hjælpen. jeg sætter stor pris på det guys;)
Skriv et svar til: andengrads???
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
