Matematik

HJÆLP!!!!

29. marts 2009 af SofiePandersen (Slettet)

Hvad er forskellen på et 2.gradspolynomium og en 2.gradsligning? :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2009 af mathon

p(x) = ax2 + bx + c       er et 2.grads polynomium

ax2 + bx + c = 0           er en reduceret og ordnet 2.gradsligning


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. marts 2009 af Isomorphician

Andengradspolynomium: f(x) = ax2 + bx + c

Andengradsligning (typisk): ax2 + bx + c = 0


Svar #3
29. marts 2009 af SofiePandersen (Slettet)

Ja, så langt er jeg :)

men kan jeg få en dybere forklaring?
udover det - hvad er så forskellen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2009 af mathon

et 2.gradspolynomium er en funktion
en 2.gradligning er en ligning med højst to løsninger
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. marts 2009 af ZaphoD (Slettet)

Lige netop hvad mathon siger. Et 2. gradspolynomium er en funktion, altså fx en slags opskrift på en graf, hvorimod en 2. gradsligning er ligesom alle andre ligninger et udtryk hvori der indgår et lighedstegn, altså et udtryk hvor højreside og venstreside skal være lig med hinanden. Håber det hjælper lidt på forståelsen.


Svar #6
29. marts 2009 af SofiePandersen (Slettet)

hvordan 2.gradsligningen kan løses grafisk så? :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
29. marts 2009 af mathon

en reduceret og ordnet
2.gradsligning ax2 + bx + c = 0
kan løses grafisk
ved at se på dens tilhørende 2.gradspolynomiums y = ax2 + bx + c
grafskæring med x-aksen
der
giver ligningen

0 = ax2 + bx + c            som har reelle løsninger, når d = b2 - 4ac ≥ 0
 


Skriv et svar til: HJÆLP!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.