Matematik

Hjælp til facit!

28. april 2009 af Borrisholt (Slettet)

Jeg sidder med opgaven: en funktion f(x) er løsning til differentialligningen y' = -2x*y, og grafen for f(x) går gennem punkterne (1,e) og (1,-e). Bestem et gradtal for den spidse vinkel mellem tangenterne til grafen i de to punkter. Jeg får facit til 20,84 grader. Kan nogen fortælle mig, om det er rigtigt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. april 2009 af mathon

...desværre ikke


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. april 2009 af kieslich (Slettet)

Kontroller lige dine oplysninger. Grafen kan ikke gå gennem (1,e) og (1,-e)


Svar #3
28. april 2009 af Borrisholt (Slettet)

#2 Det er godt nok det, der står i opgaven. Ud fra grafen på min lommeregner, ser det faktisk ud til at passe meget godt med ca. 20 grader!?


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. april 2009 af kieslich (Slettet)

Hvis nu og så videre...     så får jeg  vinklen til 20,845º


Svar #5
28. april 2009 af Borrisholt (Slettet)

Godt, så er vi enige!


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. april 2009 af mathon

SORRY

tan(Vspids) = |-2e-2e|/|1+(-2e)(2e)| = 4e/(4e2-1)

Vspids = tan-1(4e/(4e2-1)) ≈ 20,8°

........

jeg begik en e-indtastningsfejl! - Ferlåt!


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. april 2009 af mathon

funktionerne er
y = -e-x^2

y = e-x^2


Skriv et svar til: Hjælp til facit!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.