Matematik
Boxplot - haster
Hej
Hvordan laver man et boxplot af to datasæt, i hånden? Altså uden lommeregner.
De to datasæt:
(27 50 33 25 86 25 85 31 37 44 20 36 59 34 28) , (19 7 14 25 5 33 29 18 31 10)
På forhånd tak :-)
Svar #1
17. maj 2009 af c_aastrup
Først sorterer du dem. Jeg kalder dem a og b og får
a = (20,25,25,27,28,31,33,34,36,37,44,50,59,85,86)
b = (5,7,10,14,18,19,25,29,31,33)
længde(a) = 15
længde(b) = 10
Median er den midterste, kvartilerne er midt mellem median og max/min, osv.
Er det svar nok?
Svar #2
17. maj 2009 af NickIranii (Slettet)
Jeg har selv fundet ud af det, men jeg har et spørgsmål til din løsning.
15 og 10 <--- er det medianerne til de to datasæt?
Svar #3
17. maj 2009 af webnord (Slettet)
Nej længden på hhv. a og b
a indeholder 15 tal
b indeholder 10 tal
Skriv et svar til: Boxplot - haster
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
