Matematik

Boxplot - haster

17. maj 2009 af NickIranii (Slettet)

Hej

Hvordan laver man et boxplot af to datasæt, i hånden? Altså uden lommeregner.

De to datasæt:

(27 50 33 25 86 25 85 31 37 44 20 36 59 34 28) , (19 7 14 25 5 33 29 18 31 10)

På forhånd tak :-)
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. maj 2009 af c_aastrup

Først sorterer du dem. Jeg kalder dem a og b og får

a =  (20,25,25,27,28,31,33,34,36,37,44,50,59,85,86)

b = (5,7,10,14,18,19,25,29,31,33)

længde(a) = 15

længde(b)  = 10

Median er den midterste, kvartilerne er midt mellem median og max/min, osv. 

Er det svar nok? 


Svar #2
17. maj 2009 af NickIranii (Slettet)

Jeg har selv fundet ud af det, men jeg har et spørgsmål til din løsning.

15 og 10 <--- er det medianerne til de to datasæt?


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. maj 2009 af webnord (Slettet)

Nej længden på hhv. a og b

a indeholder 15 tal

b indeholder 10 tal


Svar #4
17. maj 2009 af NickIranii (Slettet)

Nåå okay, tak.


Skriv et svar til: Boxplot - haster

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.