Filosofi

Aktiv dødshjælp

02. juni 2009 af Jero (Slettet)

Hej alle sammen.

Jeg sidder og skriver om Kant og Bentham, men er kommet i tvivl om hvad de to synes om aktiv dødshjælp? og hvilke begrundelser der er for det?

Jeg tror nemlig at Bentham er for og Kant er imod, men er det rigtigt?

Synes de to er en smule uklare på dét punkt, så på forhånd tak :) 


Brugbart svar (6)

Svar #1
02. juni 2009 af Malthe_karlsson (Slettet)

Hej Camilla.

Du har helt ret;  man kan sige, at Bentham er for aktiv dødshjælp, dog med den forudsætning, at det skabber lykke.

Bentham skabte den moralfilosofiske retning, som kaldes utilitarismen, som angår, at en handling er moralsk korrekt, såfremt den maksimerer den samlede lykke, således at man - via sin handling - maksimerer den samlede lykke i verden og i tilfælde af aktiv dødshjælp formindsker man den samlede ulykke. Utilitarismen hører under konsekvensetik, som angår, at handlingens moralske grundlag skal findes i handlingens konsekvenser. For lige at opsummere, så ville Bentham gå ind for aktiv dødshjælp, fordi det formindsker ulykke og dermed maksimerer mængden af lykke i verden.

Der er flere indvendinger imod utilitarismen som helhed, som du eventuelt kan perspektivere til; negativt ansvar (det betyder, at vi også er ansvarlige for handlinger, som vi ikke udførte, som hvis, for eksempel, jeg kunne have forhindret en handling, hvis konsekvenser formindsker den samlede lykke, så er jeg moralsk ansvarlig) samt indvendingen om ringene i vandet (det betyder, at én enkelt handling har et uendeligt antal konsekvenser, hvoraf spørgsmålet oprinder, om jeg er ansvarlig for disse)

Kant skabte Det kategoriske imperativ, som er forårsaget af den såkaldte "guddommelige fornuft", som er en nødvendig del af alle mennesker. Denne guddommelige fornuft skaber et påbud om, at vi - såfremt at vi udfører en handling - skal kunne ville, at maksimen for denne handling samtidig bliver ophævet til almengyldig lov. Dette kunne ville skal ses i logisk kontekst (jf. de 3 reformuleringen af det kategoriske imperativ), hvilket betyder, at det skal stemme overens med, at verden, så at sige, skal kunne fungere, hvis alle handlede på baggrund af denne maksime. Det kategoriske imperativ har form som en pligtetik, men med den meget vigtige indvending at autonomien bibeholdes, således at det moralsk rigtige ikke er konstitueret i et regelsæt, som er eksternt placeret i forhold til mennesket, men som er konstitueret i moralloven, som er en nødvendig del af alle mennesker!

Det kategoriske imperativ er ofte formuleret således: "Hand sådan, at maksimen for din handling til enhver til skal kunne gælde som almengyldig lov". Det der menes med dette, er altså en universalisering, som angår, at du ikke må gøre en undtagelse af dig selv og at du skal anerkende ethvert individs intrinsiske værdi (det betyder, at noget har én værdi, i kraft af det det er; i dette tilfælde har mennesket én værdi, fordi de er mennesket - der er altså en værdi, som er "indeni" mennesket og som eksisterer uafhængigt af hvordan det pågældende menneske lever osv.) I tilfælde af aktiv dødshjælp kan det sidestilles med mord og man kan umuligt ville, at det blev ophævet til almengyldig lov, at man gerne må slå hinanden ihjel. Derfor er Kant en pligtetiker, som dækker over, at man ikke i nogen situationer må forbryde sig imod moralloven, som altså taler imod aktiv dødshjælp.

Der er en typisk indvendingeimod denne pligtetik, som du måske også kan perspektivere til. Den angår, at det synes intuitivt forkert, hvis man ikke må lyve for at redde et andet menneskes liv (eller en million mennesker for den sags skyld)

Du kan eventuelt også perspektivere til dydsetikken.

Held og lykke med opgaven :-)

Relevante links:

http://da.wikipedia.org/wiki/Utilitarisme

http://da.wikipedia.org/wiki/Det_kategoriske_imperativ

http://da.wikipedia.org/wiki/Moral (se korte beskrivelser af forskellige retninger, herunder dydsetikken)


Svar #2
02. juni 2009 af Jero (Slettet)

Tusind tak for dit svar!

Det var lige det jeg skulle bruge :)


Skriv et svar til: Aktiv dødshjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.