Debat

Bærbare i undervisningen

27. november 2006 af Signe_stud.komm. (Slettet)

Flere og flere elever på ungdomsuddannelserne betræder de aldrende bygningers gange selvsikkert og stilsikkert med en Apple eller IBM under armen. Den bærbare computer er ved at blive en lige så fast bestanddel i skoletasken som linealen, ordbogen eller lommeregneren.

Umiddelbart virker det som et glædeligt fremskridt: Nu kan noterne blive mere fyldestgørende i takt med fingrenes ivrige arbejde ved tasterne til timerne. Mulighederne for at udveksle noter med kammeraterne er langt større, og Internettets enorme orakel af viden er lige ved hånden, når inspirationen mangler. Meningerne om den bærbares indtræden i klasseværelserne er dog delte: skal der føres overvågning af elevernes brug, så fokus ikke fjernes fra undervisningen, eller er det op til den enkelte, om man dagdrømmer i tankerne eller gennem computeren?

Lektor i psykologi på Danmarks Pædagogiske Universitet, Hans Henrik Knopp, fortæller: ”Der er mange forskellige ting på spil i den situation, hvor en elev skriver på en computer under undervisningen. Det skaber en gruppedynamisk ulempe, fordi man sjældent har øjenkontakt med den, som skriver bag skærmen. Desuden forstyrrer det den mellemmenneskelige kontakt, for vi er vant til løbende at kunne registrere hinandens reaktioner. Vi er faktisk meget følsomme over for den slags forstyrrelser i kommunikationen.” (Så''nset 2004, s. 5) Men hvordan forholder de enkelte uddannelser sig til brugen af bærbare, og hvor udbredt er det egentligt, at der er flere skærme end ansigter vendt mod tavlen i timerne?

Skolernes holdning
Studieportalen har spurgt forskellige gymnasier og handelsskoler landet over om, hvor udbredt brugen af bærbare er hos dem, og hvad deres holdning er til det. Det er der kommet et overraskende positivt billede ud af. Her er nogle af de reaktioner, vi har fået:

På Ringkjøbing Handelsskole anvender mellem 12 og 15 % dagligt bærbare og i projektperioder kan anvendelsen komme op i nærheden af 20 %. I forhold til lærernes holdning udtaler systemadministrator Torben A. Karlsen: ”Mit generelle indtryk er, at eleverne gerne må bruge de bærbare i forbindelse med undervisningen. Brugen skal selvfølgelig være skolerelevant og ikke bare tidsspild på nettet, chat og spil.” I forhold til denne problematik har skolen dog ikke indtil videre taget andre forholdsregler end, at nogle sider (primært spil og gambling) er lukket både fra stationære og bærbare computere.” Underviserne har mulighed for at lukke for en klasses Internetadgang, når de anvender stationære. Denne mulighed foreligger pt. ikke, når eleverne bruger bærbare, men det ønskes i fremtiden. Så det er bestemt noget, der vil blive set på”, fortæller Torben Karlsen.

Holstebro Handelsskole ser de bærbare computere som et uundværligt hjælpemiddel. ”Vi så gerne at alle elever medbragte en bærbar”, siger uddannelseschef Gert Kjærsgaard. Ca. 50 % af eleverne medbringer jævnligt bærbar til timerne, men det varierer dog en del fra klasse til klasse. Heller ikke her er der taget specielle forholdsregler til brugen af den bærbare: ”Grundlæggende har vi tillid til eleverne. Hvis det viser sig, at der er problemer, vil den enkelte elev blive udelukket fra at kunne gå på nettet i en periode”, fortæller Gert Kjærsgaard.

I Tønder anvender 95 % af eleverne på gymnasiet jævnligt den bærbare, og skolen er særdeles positiv over for brugen. ”Vi sørger for at inddrage computeranvendelsen mest muligt i undervisningen og ønsker af al kraft at fremme brugen af bærbare”, udtaler vicerektor Detlef Dohrn. Derfor findes der ikke nogen kontrolmæssige forholdsregler på skolen.

Ikke langt til et spil…
Af fordele og ulemper omkring bærbare er skolerne meget enige. Det er klart en fordel, at eleverne har nemmere adgang til skolernes hjælpeprogrammer til eksempelvis fysik, matematik og sprog og brugen af intranettet, som på mange skoler er uundværlige dele af undervisningsmiljøet. Desuden kan det lette undervisningen, at eleverne har adgang til elektroniske dokumenter fra underviserne. ”Ulempen er naturligvis, at der ikke er langt til et spil...” som Gert Kjærsgaard udtaler. Denne problematik har 24timer tidligere på efteråret undersøgt, hvor en rundspørge viste, af 75 ud af 100 gymnasier har problemer med, at eleverne surfer på nettet med medbragte computere i undervisningen (24timer, 27. september 2006).

Selv om det er et andet og positivt billede, de adspurgte skoler giver ovenfor brugen af bærbare, er debatten omkring uhensigtsmæssig brug af den bærbare nødvendig. Inden man bringer sin bærbare med til undervisningen er det nemlig vigtigt at overveje, om man har disciplin overfor sig selv og sine klassekammerater til at bruge den. Som Hans Henrik Knopp blev citeret for tidligere, kan en bærbar give uhensigtsmæssige forstyrrelser, og går det ud over resten af klassen, ja så bør disciplinen nok tages op til overvejelse.

Brugerne mener
Debatten er så småt begyndt på Studieportalen, hvor en bruger udtaler: ”Gymnasiet er ikke en folkeskole, og du er derfor ikke tvunget til at modtage undervisning. Du er på et gymnasium på fuldstændig frivilligt basis. Problemet er kun, hvis pågældendes "arbejde" på den bærbare forstyrrer andre i undervisningen - så bør der skrides ind på den ene eller anden måde. At en bestemt elev ikke vil/kan følge med i undervisningen pga., at den pågældende laver noget andet end skolerelateret arbejde på computeren, kan ikke være andres problem end elevens selv. På mit gymnasium blev der (og bliver der stadig) givet årskarakterer efter engagement og tilstedeværelse (også psykisk) i timerne. Så er man mentalt fraværende burde det kunne ses på karakterbladet senere hen.” (Forum d. 2. 10. 2006)

Hvad er din holdning og ikke mindst, hvad er din skoles holdning? Vær med i debatten og hjælp os med at udbygge billedet af ungdomsuddannelsernes holdning til de bærbare.

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. august 2007 af Sussi-pigen (Slettet)

På vores skole kan vi frit medbringe bærbare. Jeg har altid en med selv, og havde det også sidste år. Jeg synes det er en dejlig måde at holde styr på sine notater på. Jeg er ret stort ordensmenneske på det punkt. Det er, for mig, meget hurtigere og lettere at skrive notater i timerne på computeren, men jeg må indrømme, at det er ret let og fristende at gå ind og spille eller lave alt muligt andet når man keder sig i timerne. Men jeg giver den i artiklen omtalte bruger ret; det er ikke folkeskoler vi går på, vi har selv valgt uddannelsen og vi vælger også selv at lære noget. Derfor er det selvfølgelig nok ikke smart at sidde og spille i timerne, men det er kun os selv der burde styre det. Det var bare min mening, men jeg kunne faktisk godt tænke mig at høre nogle andre meninger (:

Brugbart svar (1)

Svar #2
18. september 2007 af chr1stiansen (Slettet)

På Handelsgymnasiet i roskilde, er det nærmest et must, at have bærbare, da den fylder enormt meget i undervisningen. Da jeg startede, blev vi enda tilbudt at købe en af skolen! MEN! Folk kan ikke styre det i timerne. Mange spiller online-games, og chatter via msn. Men, der er også nogle, som godt kan administrere det, og bruger den bærbare, som et redskab i undervisningen, hvilket også var tanken.

Brugbart svar (1)

Svar #3
18. september 2007 af anders_h (Slettet)

Jeg har også min bærbare med hver dag. Det er meget lettere at fokusere på selve undervisningen, når man ikke skal bruge så lang tid på at skrive notater i hånden. Jeg mener også at det må være op til hver enkelt at have den selvdisciplin der skal til. Hvis man spiller på computeren i timerne er det da bare en selv det går ud over i det lange løb ;-) Kan i øvrigt anbefale at købe de såkaldte subnotes, som er ultrasmå bærbare der er lette at have med rundt til timerne (vejer kun omkring 1,5 kg.) Kan varmt anbefale Acer travelmate 3043wtmi

Brugbart svar (1)

Svar #4
30. september 2007 af nullekv (Slettet)

Jeg er med i en ordning der går ud på at man kan leje sig en computer i 3. år til at fast beløb en gang om året og så et depositum. når man så er færdig med de 3 år kan man vælge at beholde den eller man kan få dit depositum tilbage. Det betyder også at vi ikke kan følge odenligt med i undervisningen hvis vi ikke har en bærbar da mange af vores opgaver og "løsark" bliver lagt ind på noget der hedder fronter. Så alle har en bærbar. Der er da også en hel del retningslinier i forhold til om man må downloade og sådan noge jeg er helt enig i at der kan være svært at styre om folk bruger den fornuftigt eller ej. Men det er helt op til den enkelte studerende at følge med i timerne. De fleste bruger den også udelukkende til at skrive opgaver og notater på, men der vil jo altid være en vis del der synes undervisningen er for kedelig og i stedet spiller online games.

Brugbart svar (1)

Svar #5
07. oktober 2007 af Alkymisten (Slettet)

Tja... Kan kun sige følgende: TAG BACKUPS!!

Skriv et svar til: Bærbare i undervisningen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.