Debat
Bærbare i undervisningen
Flere og flere elever på ungdomsuddannelserne betræder de aldrende bygningers gange selvsikkert og stilsikkert med en Apple eller IBM under armen. Den bærbare computer er ved at blive en lige så fast bestanddel i skoletasken som linealen, ordbogen eller lommeregneren.
Umiddelbart virker det som et glædeligt fremskridt: Nu kan noterne blive mere fyldestgørende i takt med fingrenes ivrige arbejde ved tasterne til timerne. Mulighederne for at udveksle noter med kammeraterne er langt større, og Internettets enorme orakel af viden er lige ved hånden, når inspirationen mangler. Meningerne om den bærbares indtræden i klasseværelserne er dog delte: skal der føres overvågning af elevernes brug, så fokus ikke fjernes fra undervisningen, eller er det op til den enkelte, om man dagdrømmer i tankerne eller gennem computeren?Lektor i psykologi på Danmarks Pædagogiske Universitet, Hans Henrik Knopp, fortæller: ”Der er mange forskellige ting på spil i den situation, hvor en elev skriver på en computer under undervisningen. Det skaber en gruppedynamisk ulempe, fordi man sjældent har øjenkontakt med den, som skriver bag skærmen. Desuden forstyrrer det den mellemmenneskelige kontakt, for vi er vant til løbende at kunne registrere hinandens reaktioner. Vi er faktisk meget følsomme over for den slags forstyrrelser i kommunikationen.” (Så''nset 2004, s. 5) Men hvordan forholder de enkelte uddannelser sig til brugen af bærbare, og hvor udbredt er det egentligt, at der er flere skærme end ansigter vendt mod tavlen i timerne?
Skolernes holdning
Studieportalen har spurgt forskellige gymnasier og handelsskoler landet over om, hvor udbredt brugen af bærbare er hos dem, og hvad deres holdning er til det. Det er der kommet et overraskende positivt billede ud af. Her er nogle af de reaktioner, vi har fået:
På Ringkjøbing Handelsskole anvender mellem 12 og 15 % dagligt bærbare og i projektperioder kan anvendelsen komme op i nærheden af 20 %. I forhold til lærernes holdning udtaler systemadministrator Torben A. Karlsen: ”Mit generelle indtryk er, at eleverne gerne må bruge de bærbare i forbindelse med undervisningen. Brugen skal selvfølgelig være skolerelevant og ikke bare tidsspild på nettet, chat og spil.” I forhold til denne problematik har skolen dog ikke indtil videre taget andre forholdsregler end, at nogle sider (primært spil og gambling) er lukket både fra stationære og bærbare computere.” Underviserne har mulighed for at lukke for en klasses Internetadgang, når de anvender stationære. Denne mulighed foreligger pt. ikke, når eleverne bruger bærbare, men det ønskes i fremtiden. Så det er bestemt noget, der vil blive set på”, fortæller Torben Karlsen.
Holstebro Handelsskole ser de bærbare computere som et uundværligt hjælpemiddel. ”Vi så gerne at alle elever medbragte en bærbar”, siger uddannelseschef Gert Kjærsgaard. Ca. 50 % af eleverne medbringer jævnligt bærbar til timerne, men det varierer dog en del fra klasse til klasse. Heller ikke her er der taget specielle forholdsregler til brugen af den bærbare: ”Grundlæggende har vi tillid til eleverne. Hvis det viser sig, at der er problemer, vil den enkelte elev blive udelukket fra at kunne gå på nettet i en periode”, fortæller Gert Kjærsgaard.
I Tønder anvender 95 % af eleverne på gymnasiet jævnligt den bærbare, og skolen er særdeles positiv over for brugen. ”Vi sørger for at inddrage computeranvendelsen mest muligt i undervisningen og ønsker af al kraft at fremme brugen af bærbare”, udtaler vicerektor Detlef Dohrn. Derfor findes der ikke nogen kontrolmæssige forholdsregler på skolen.
Ikke langt til et spil…
Af fordele og ulemper omkring bærbare er skolerne meget enige. Det er klart en fordel, at eleverne har nemmere adgang til skolernes hjælpeprogrammer til eksempelvis fysik, matematik og sprog og brugen af intranettet, som på mange skoler er uundværlige dele af undervisningsmiljøet. Desuden kan det lette undervisningen, at eleverne har adgang til elektroniske dokumenter fra underviserne. ”Ulempen er naturligvis, at der ikke er langt til et spil...” som Gert Kjærsgaard udtaler. Denne problematik har 24timer tidligere på efteråret undersøgt, hvor en rundspørge viste, af 75 ud af 100 gymnasier har problemer med, at eleverne surfer på nettet med medbragte computere i undervisningen (24timer, 27. september 2006).
Selv om det er et andet og positivt billede, de adspurgte skoler giver ovenfor brugen af bærbare, er debatten omkring uhensigtsmæssig brug af den bærbare nødvendig. Inden man bringer sin bærbare med til undervisningen er det nemlig vigtigt at overveje, om man har disciplin overfor sig selv og sine klassekammerater til at bruge den. Som Hans Henrik Knopp blev citeret for tidligere, kan en bærbar give uhensigtsmæssige forstyrrelser, og går det ud over resten af klassen, ja så bør disciplinen nok tages op til overvejelse.
Brugerne mener
Debatten er så småt begyndt på Studieportalen, hvor en bruger udtaler: ”Gymnasiet er ikke en folkeskole, og du er derfor ikke tvunget til at modtage undervisning. Du er på et gymnasium på fuldstændig frivilligt basis. Problemet er kun, hvis pågældendes "arbejde" på den bærbare forstyrrer andre i undervisningen - så bør der skrides ind på den ene eller anden måde. At en bestemt elev ikke vil/kan følge med i undervisningen pga., at den pågældende laver noget andet end skolerelateret arbejde på computeren, kan ikke være andres problem end elevens selv. På mit gymnasium blev der (og bliver der stadig) givet årskarakterer efter engagement og tilstedeværelse (også psykisk) i timerne. Så er man mentalt fraværende burde det kunne ses på karakterbladet senere hen.” (Forum d. 2. 10. 2006)
Hvad er din holdning og ikke mindst, hvad er din skoles holdning? Vær med i debatten og hjælp os med at udbygge billedet af ungdomsuddannelsernes holdning til de bærbare.
Svar #1
30. august 2007 af Sussi-pigen (Slettet)
Svar #2
18. september 2007 af chr1stiansen (Slettet)
Svar #3
18. september 2007 af anders_h (Slettet)
Svar #4
30. september 2007 af nullekv (Slettet)
Skriv et svar til: Bærbare i undervisningen
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.