Matematik
Stamfunktion i TI
Godaften.. :-)
Jeg sidder her med et lille problem, jeg ved godt, hvordan man regner en stamfunktion, som går igennem visse punkter regnes ud i hånden. Men nu er det sådan, at man skal regne den ud via. TI Interactive, og der ligger problemet
En af opgaverne lyder som følgende:
a) Bestem den stamfunktion til funktionen f(x)=3x-4, hvis graf går gennem punktet (3,-6)
Er der en som kan fortælle mig, hvordan jeg bruger TI interactive til at skrive ind, og derved løse den?
Svar #1
12. september 2010 af mathon
Define f(x) = 3x-4
Define g(x) = ∫(3x-4,x,k)
solve(g(3) = -6,k)
Svar #2
12. september 2010 af Juicypen (Slettet)
Hvordan får du "∫" ind, altså hvilken en bruger du?
Svar #4
12. september 2010 af morten1092 (Slettet)
Klik på math box.. når du får den frem, kan du lave forskellige tegn, bla. ub. integral og b. integral :)
Svar #5
12. september 2010 af Juicypen (Slettet)
Nu er jeg ikke vant til at bruge TI interactie , så kan du forklare det lidt bedre. Sådan jeg kan se, kommer intergral tegnet frem, og et "d" er det rigtigt, og i sådan fald hvad skriver jeg hvor?
Svar #6
12. september 2010 af morten1092 (Slettet)
Det er nemlig rigtigt..
Det er jo fordi vi ''integrerer mht. x'' så hvis det er y der er variablen så skriver du y efter d..
Svar #7
12. september 2010 af Juicypen (Slettet)
Super, men når jeg så skriver det, så siger den at der mangler en ")" Jeg forstår ikke det TI
Svar #8
12. september 2010 af morten1092 (Slettet)
Har du msn? så kan jeg sende nogle print screens?
I burde da have lært det af jeres matematiklærer!
Svar #9
12. september 2010 af Juicypen (Slettet)
Hov jeg tror at i har misforstået mig fra starten, det er f(x) man skal bestemme og ikke k!
Svar #11
12. september 2010 af mathon
Define f(x) = 3x-4
Define g(x) = ∫(3x-4,x,k)
solve(g(3) = -6,k) → med resultatet k = -(15/2)
hvoraf
Define k = -(15/2)
og
F(x) = g(x) = (3/2)x2 - 4x - (15/2)
Svar #12
14. september 2010 af princethon (Slettet)
Hvis jeg skriver det ind, som du har skrevet det, får jeg missing ) , kan ikke helt forstå hvordan jeg skal sætte det ind, jeg har skrevet ∫(3x-4,x,k) dx men så står der missing (
Så hvordan skriver jeg det ind rigtigt?
Svar #15
14. september 2010 af princethon (Slettet)
Har fundet ud af det tak.. :-)
Men ved du så også hvordan man laver følgende i TI
f(x)=10/x , x>0 hvis graf går gennem punktet (e,7) ??
Svar #17
14. september 2010 af mathon
Define f(x) =10/x|x>0
Define g(x) = ∫f(x),x,k)
solve(g(e^(1)) =7,k) → med resultatet k = -3
Define k= -3
tast g(x) viser (10·ln(x) - 3)
Svar #18
14. september 2010 af Juicypen (Slettet)
Jeg kan ikke få "|" frem i TI, hvordan gør du det?
Svar #20
04. februar 2013 af Birtha (Slettet)
Jeg kan stadigvæk ikke få "∫" tegn frrem hvis der ikke skal være noget d for det kan jeg ikke slette, nogle der kan hjælpe :)
Skriv et svar til: Stamfunktion i TI
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
