Matematik

logoritmer! HASTER HJÆLP!

13. december 2010 af STX3g (Slettet)

Hej nogle der vil være søde og hjælpe med en opgave:

ln(4)/ln(x)=ln(3)

håber du kan hjælpe

på forhånd tak:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2010 af Fænomenet (Slettet)

x skal være strengt højere end nul. Da gælder

ln4/lnx = ln3 <=> ln4/ln3 = lnx <=>x = e^(ln4/ln3)


Svar #2
13. december 2010 af STX3g (Slettet)

Hvad er det du præcist gør? altså det der med e^ kan du lige forklare det hvis det ik er til noget besvær?
på forhånd tak :)*


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2010 af Fænomenet (Slettet)

0 < x=y.

Da er e^x = e^y  og e^lnx = x. :-)


Svar #4
13. december 2010 af STX3g (Slettet)

ahaaa, det var da ikke så svært alligevel ;)
tak for hjælpen


Brugbart svar (1)

Svar #5
13. december 2010 af Anders521

Hej Nusaiba,

I Svar#1 skriver Fænomenet at x er en streng positiv værdi fordi funktionen ln( ) kun er defineret for disse værdier. Hvis du har en lommeregner så, prøv at indtaste et negativ tal i funktionen hvad får du?

Fænomenet ganger ln(x) og dividerer med ln(3) på begge sider at lighedstegnet og dernæst isolerer værdien x ved at gange den omvendte funktion til ln( ),nemlig e^( ),  på ln( ), dvs e^( ln( ) ), på begge sider af lighedstegnet, og dermed fås svaret.


Svar #6
13. december 2010 af STX3g (Slettet)

Anders tak for hjælpen, det var en bedre forklaring :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. december 2010 af Fænomenet (Slettet)

#4 Nej, det er nemlig ikke så svært. :-)

Som Anders521 siger, så prøv at beregn ln(-1). ;) 


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. december 2010 af Fænomenet (Slettet)

ln(-1) = i*pi 


Skriv et svar til: logoritmer! HASTER HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.