Matematik

kvadratsætning?

19. december 2010 af riexxx (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej jeg sidder og bøvler med følgende ligning  

7(x-2)(x^2+2x)

Skal man bruge 3. kvadratsætning her? kan man det med x^2 ?

eller skal jeg gange 7 ind i første parentes og så gange begge parenteser sammen?

Mvh hilsen fortvivlet 1.g'er...


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. december 2010 af peter lind

Det er jo ikke en ligning. Hvad går opgaven ud på?


Svar #2
19. december 2010 af riexxx (Slettet)

 der står jeg skal løse ligningen :/


Svar #3
19. december 2010 af riexxx (Slettet)

4. Løs følgende ligninger
7(x−2)(x^2 +2x)=0

ja okay glemte lige =0 .. tænker lidt han vil have mig til at lave det til en andengradsligning?


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2010 af Sagaz (Slettet)

 3. gradsligning bliver det vel til?


Brugbart svar (1)

Svar #5
19. december 2010 af peter lind

Den løser du nemmest ved at sætte x ud foran en parentes i den sidste parentes. Brug derefter 0-reglen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. december 2010 af Anxyous (Slettet)

 Brug nulreglen.


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. december 2010 af pige24 (Slettet)

Tror det er sådan.

7(x-2)(x^2+2x)

(7x-14)*(X^2+2X)

Er ikke helt sikker.

God dag til dig.


Svar #8
19. december 2010 af riexxx (Slettet)

 nårh ja.. tusind tak for hjælpen :) !


Brugbart svar (0)

Svar #9
19. december 2010 af pige24 (Slettet)

Nå okay så ikke i andre havde skrevet undskyld.


Svar #10
19. december 2010 af riexxx (Slettet)

 skal jeg gange 7 ind i den første parentes når jeg så skal bruge nulreglen? altså:

7(x-2) eller (7x-2) ?

hvis jeg ganger 7 ind bliver x= -0,2857.. det lyder lidt mærkeligt i mine ører.. er der noget jeg overser?


Brugbart svar (0)

Svar #11
19. december 2010 af Sagaz (Slettet)

 7x-14 = 0 eller x^2 + 2x = 0


Svar #12
19. december 2010 af riexxx (Slettet)

 nårh ja .. jeg havde helt glemt og gange 7 med 2 .. det er søndag ;)! tak skal du ha' ..


Brugbart svar (0)

Svar #13
19. december 2010 af mathon

      7(x-2)(x2+2x) = 7(x-2)·x(x+2) = 7x·(x-2)·(x+2)  = 7x·(x2 - 4) = 7x3 - 28x

som i øvrigt ikke er en ligning
men
såmænd en reduktionsopgave


Brugbart svar (0)

Svar #14
19. december 2010 af Anxyous (Slettet)

 #13:

Se #3.


Svar #15
19. december 2010 af riexxx (Slettet)

 okay.. er det så rigtigt hvis jeg får dette til:

(7x-14)x(x+2) = 0

x=2 V x=0 V x=-2 ?


Brugbart svar (0)

Svar #16
19. december 2010 af peter lind

ja


Brugbart svar (0)

Svar #17
19. december 2010 af mathon

@ #14

      7(x-2)(x2+2x) = 7(x-2)·x(x+2) = 7x·(x-2)·(x+2) = 0

som grundet #3 var en ligning
og
derfor blev en irriterende gentagelse  :-)


Skriv et svar til: kvadratsætning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.