Matematik
kvadratsætning?
Hej jeg sidder og bøvler med følgende ligning
7(x-2)(x^2+2x)
Skal man bruge 3. kvadratsætning her? kan man det med x^2 ?
eller skal jeg gange 7 ind i første parentes og så gange begge parenteser sammen?
Mvh hilsen fortvivlet 1.g'er...
Svar #3
19. december 2010 af riexxx (Slettet)
4. Løs følgende ligninger
7(x−2)(x^2 +2x)=0
ja okay glemte lige =0 .. tænker lidt han vil have mig til at lave det til en andengradsligning?
Svar #5
19. december 2010 af peter lind
Den løser du nemmest ved at sætte x ud foran en parentes i den sidste parentes. Brug derefter 0-reglen.
Svar #7
19. december 2010 af pige24 (Slettet)
Tror det er sådan.
7(x-2)(x^2+2x)
(7x-14)*(X^2+2X)
Er ikke helt sikker.
God dag til dig.
Svar #10
19. december 2010 af riexxx (Slettet)
skal jeg gange 7 ind i den første parentes når jeg så skal bruge nulreglen? altså:
7(x-2) eller (7x-2) ?
hvis jeg ganger 7 ind bliver x= -0,2857.. det lyder lidt mærkeligt i mine ører.. er der noget jeg overser?
Svar #12
19. december 2010 af riexxx (Slettet)
nårh ja .. jeg havde helt glemt og gange 7 med 2 .. det er søndag ;)! tak skal du ha' ..
Svar #13
19. december 2010 af mathon
7(x-2)(x2+2x) = 7(x-2)·x(x+2) = 7x·(x-2)·(x+2) = 7x·(x2 - 4) = 7x3 - 28x
som i øvrigt ikke er en ligning
men
såmænd en reduktionsopgave
Svar #15
19. december 2010 af riexxx (Slettet)
okay.. er det så rigtigt hvis jeg får dette til:
(7x-14)x(x+2) = 0
x=2 V x=0 V x=-2 ?
Skriv et svar til: kvadratsætning?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
